Natężenie światła wiązki latarki vs temperatura głowicy

dane techniczne, wykazy, dokumentacje, zestawienia, linki do pomocnych stron...
Awatar użytkownika
alienth
Posty: 270
Rejestracja: poniedziałek 08 paź 2012, 19:10
Lokalizacja: Rzeszów

Natężenie światła wiązki latarki vs temperatura głowicy

Post autor: alienth »

Witajcie szanowni forumowicze.
Zrobiłem kilka pomiarów natężenie światła i temperatury głowic kilku latarek tj. Convoy M1 oraz Convoy C8 (jakoś przypadła mi do gustu ta 'marka' :) )
Obie latarki były po poprawkach, polerka piguły i MCPCB diody, nałożona pasta termo między podłoże a pigułę oraz na gwinty piguły. Dodatkowo zmostkowana sprężynka.

Convoy M1:
- dioda XM-L2 T6 3C na MCPCB 20mm (nie wiem do końca jakie podłoże, może Greg się wypowie)
- driver max 2.8A
- UCL lens

Convoy C8:
- dioda XM-L U2 1B na MCPCB 16mm, podłoże takie jakie przyjechało z FastTech
- driver max 2,8A
- UCL lens


Pomiary wykonywałem w pokoju, temp powietrza 22 - 23 stopnie [C]
Latarka świeciła prostopadle w czujnik luksomierza z odległości 1m
Latarka w bezruchu, chłodzona typowo pasywnie, beż żadnego nawiewu, okno zamknięte itp. Temperaturę mierzyłem w najcieplejszym miejscu głowicy latarek.
Akumulatorki naładowane do 4,18 - 4,2V

Załączam wykresy, które obrazują natężenie światła oraz temperatury w czasie.
Zrobiłem po 18 pomiarów odpowiednio w czasach [s]:
0
10
20
30
40
50
60
90
120
150
180
240
300
360
420
480
540
600

Oś oy bezwymiarowa, w zasadzie obrazuje i kluxy (kilo luxy) i temp.[C]

Jak widać latarki świeciły po równo 10 minut. Wszystko mamy na wykresach.
Dodam jeszcze, że w Convoy M1 akumulator rozgrzał się do 52 stopni [C],
a w C8 do 43 stopni [C]
Łatwo można zauważyć, że w M1 w ciągu tych 10 minut świecenia i grzania natężenie światła w centrum wiązki spadło o około 5,5%, a w C8 o około 6%
C8 nagrzała się do niższej temp, co pewnie jest spowodowane większą powierzchnią oddawania ciepła (większa głowica i całą latarka)
M1 'startowała' z wyższej temp. bo musiałem ją przez przypadek rozgrzać trzymając ją w dłoni.

Nie mam odniesienia i nie wiem czy zaliczyć te wyniki do kiepskich, dobrych czy rewelacyjnych ;-) Stawiam raczej na dobre :) W normalnym użytkowaniu na dworze myślę, że spadek jasności byłby jeszcze mniejszy co w zasadzie i tak nie jest do wychwycenia przez ludzkie oko w tym przypadku.

Niestety nie mogłem dokonać takich pomiarów na oryginalnych sprzętach jakie otrzymałem bezpośrednio od chinczyka bo nie posiadałem wtedy urządzeń pomiarowych.

Faktem jest, że ponad 60 stopni [C] dla latarki typu Convoy M1 to już bardzo dużo, trzyma się ją zdecydowanie nie komfortowo, aż strach pomyśleć co by było po kolejnych 10 minutach :|

Proszę o opinie na temat tych wyników, co o nich myślicie, może macie pomysły na inne pomiary itp. Może ktoś, kto ma możliwość przeprowadzi takie pomiary u siebie itp.

BTW: nie wiem czy to odpowiedni dział dla tego tematu, proszę zatem Admina o ewentualne przeniesienie.
Załączniki
Wykres M1
Wykres M1
M1.JPG (74.04 KiB) Przejrzano 1110 razy
Wykres C8
Wykres C8
C8.JPG (69.15 KiB) Przejrzano 1111 razy
Ostatnio zmieniony wtorek 23 kwie 2013, 13:24 przez alienth, łącznie zmieniany 1 raz.
Moje sterowniki:
AHE+ v1
KHE
v201 / v211
Awatar użytkownika
Dariusz70
Posty: 1271
Rejestracja: niedziela 30 paź 2011, 20:05
Lokalizacja: Chochołów

Post autor: Dariusz70 »

Ciekawe pomiary.
Trzeba mocno zaznaczyć że latarki są poprawione termicznie.
W fabrycznych wersjach a szczególnie C8 (wklejona dioda na silikownie) wyniki byłyby inne.
Znaczny spadek ilości światła na początku i powolny wzrost temperatury głowicy (smarzymy diodę).

XM-L2 od grega jest na MCPCB z Mrelektronik (przynajmniej ja takie miałem).
Widać różnicę w pierwszym momencie w oddawaniu ciepła do piguły.

5,5% i 6% spadku jasności po takim rozgrzaniu obudowy to dobry wynik.
Kolega Alienth włożył sporo pracy w doprowadzenie do dobrego styku piguły z MCPCB (i całej termiki).
W przypadku diod Cree spadek jasności o 14% odpowiada wzrostowi temperatury z 25st do 85st

Potrzebne są jeszcze pomiary latarek chłodzonych w ruchu. Stanowisko z nawiewem.
I pomiary wersji fabrycznych. Mogą być ciekawe wyniki, włącznie z "zejściem tragicznym/termicznym" diody :-| .
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
Awatar użytkownika
alienth
Posty: 270
Rejestracja: poniedziałek 08 paź 2012, 19:10
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: alienth »

Fajnie, że ktoś się wynikami zainteresował :)

Pomyślę nad nowymi pomiarami z chłodzeniem aktywnym - nawiewem.
Tylko muszę zdobyć większy wentylator.

W niedalekiej przyszłości dojedzie do mnie Convoy S2 i S3, niestety są to hosty, więc testy przeprowadzę też na poprawionych latarkach.

Może jest ktoś chętny do podesłania jakiejś latarki do testów? :)
Moje sterowniki:
AHE+ v1
KHE
v201 / v211
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

alienth pisze:Tylko muszę zdobyć większy wentylator.
Żeby zasymulować warunki realne, lepszy będzie mały wentylatorek i nawet nie całkiem puszczony na maxa, ew oddalony nieco od body. Duży wytworzy za duży ruch powietrza, co da duże przekłamanie wyników - trzeba by go jeszcze bardziej oddalić, tak, żeby podmuch był ledwo zauważalny.
Awatar użytkownika
alienth
Posty: 270
Rejestracja: poniedziałek 08 paź 2012, 19:10
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: alienth »

ElSor pisze:
alienth pisze:Tylko muszę zdobyć większy wentylator.
Żeby zasymulować warunki realne, lepszy będzie mały wentylatorek i nawet nie całkiem puszczony na maxa, ew oddalony nieco od body. Duży wytworzy za duży ruch powietrza, co da duże przekłamanie wyników - trzeba by go jeszcze bardziej oddalić, tak, żeby podmuch był ledwo zauważalny.
Właśnie chciałem postawić w pokoju taki większy wentylator i dmuchać ze znacznej odległości, wentylator oczywiście nie na pełnej mocy. Myślę, że takie warunki były by bliższe realnym jakie panują na dworze, Zresztą noce są zawsze chłodniejsze :) Pomyślimy, zobaczymy ;)
Moje sterowniki:
AHE+ v1
KHE
v201 / v211
ODPOWIEDZ