Nowe sterowanie do Skay Ray King

co i jak zrobiłem...
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Nowe sterowanie do Skay Ray King

Post autor: Pyra »

Witam
Dawno nic nie namodziłem, więc w końcu przyszedł czas aby się czymś pochwalić. ;)
Jakiś miesiąc temu dostałem od kolegi rc.poznan wspomnianą latarkę celem zwiększenia jej uniwersalności. Pacjent już miał wymienione rezystory na 10k celem zwiększenia prądu do 3A/LEDa. Dużo pracy też mnie ominęło w związku z tym, że driver już był wyjęty.
Projekt początkowo zakładał zwiększenie liczby trybów, gdyż dwa oryginalne tak trochę biedne...
Kolejne pomysły dotyczyły trybu moon, ale jak uzyskać moon na 3-ch XMLach?
Rozpracowanie driverka dało nadzieję, gdyż każda przetwornica sterowana jest z osobnego wyjścia PICa. Postanowiłem więc, że tryb moon, będzie realizowany przez jedną diodę. W związku z tym wyszło zapotrzebowanie na procesor, który daje do dyspozycji 2 x PWM, oraz osobne wejście przerwania INT0, celem wybudzenia procka z uśpienia. Takie założenia spełnia seria ATtiny25/45/85. W związku z tym, że driverek raczej nie będzie zawierał wodotrysków, uznałem ze wystarczy wersja ATtiny25. Poszukiwania w kraju spełzły na niczym, w trudnej sytuacji poratował greg.
Zaczęło się pisanie programu, na razie na płytce uruchomieniowej.
Obrazek

Pierwotna wersja zakładała, włączenie i wyłączenie latarki przez przytrzymanie przycisku przez 3s.
Obrazek
Widać tu tez mojej produkcji programator zgodny z STK200 ;)

W trakcie prac, właściciel wpadł na, moim zdaniem, bardzo dobry pomysł, aby moon wywoływać dwuklikiem z trybu uśpienia, no więc mała przeróbka programu.
Następne stwierdziłem, że niezbędne są: ochrona ogniwa, zabezpieczenie termiczne, oraz wskaźnik napięcia zasilania...
W związku z tym, ze procesor w trybie uśpienia pobierał mi około 0,12µA a dzielnik napięcia spełniający wymagania układu ADC musiał by pobierać około 100µA a dodatkowy układ pomiaru temperatury, też by swoje dołożył, postanowiłem trochę pogłówkować i rozwiązałem to za pomocą narzędzi wbudowanych w procesor, o czym wspomniałem w odpowiednim wątku w ATtiny sztuki i sztuczki. Skomplikowane przeliczanie zostało zastąpione wpisaniem przeliczonych wartości do porównań i tyle.

W końcu przyszedł czas na przeróbkę.
Obrazek
W zasadzie przeróbka oryginalnego driverka ograniczyła się do wylutowania procesora i odlutowania przewodów przycisku sterującego. Następnie do padów po procesorze przylutowałem odcinki przewodów.
Obrazek

Te znów, połączyłem z przygotowaną płytką nowego procesora.
Obrazek

Płytkę zaprojektowałem tak, aby miała sporą powierzchnię miedzi, która będzie przekazywać ciepło z głowicy na procesor. Całość postanowiłem przymocować śrubką mocującą reflektor do głowicy. Aby polepszyć przewodność cieplną, użyłem PCB grubości 0,4mm, cienka, jednocześnie wystarczająco sztywne.
Obrazek

Układ taki pozwala na łatwą zmianę oprogramowania oraz przekazywanie ciepła z głowicy do obudowy procesora.
Obrazek


Po zmontowaniu i wstępnych próbach, latarkę przekazałem wykwalifikowanemu betatesterowi :mrgreen:
Obrazek

Nad schematem nie ma co się rozwodzić, bo prosty jak świński ogon ;)
PB.0 - 1 LED (moon)
PB.1 - 2 x LED (pozostałe tryby)
PB.2 - INT0 - przycisk
Zasilanie standardowo 4 i 8 zablokowane kondensatorem 100nF

Funkcjonalność:
dwuklik - moon
krótki klik - wyłączenie lub przytrzymanie 3s - przejście do trybów zwykłych.

Przytrzymanie 3s - tryby podstawowe, start od domyślnego low.
pojedynczy klik - tryb wyżej (w pętli)
dwuklik - tryb niżej (w pętli)
trójklik - wskaźnik napięcia (5 - 1 błyski jednym LEDem: 3,8; 3,6; 3,4; 3,3V i poniżej)

Zapętlenie powoduje, że po 5 jest 1 a przed 1 jest 5, w sumie 5 trybów.
Zmierzone luxy kształtują się następująco:
1 - 99 lux
2 - 600 lux
3 - 1920 lux
4 - 8800 lux
5 - 21200 lux

oraz
moon - 1,9 lux
Zabezpieczenie termiczne powoduje płynne zmiany jasności po przekroczeniu temperatury około 45°C, według mnie wystarczająca, ledwo można latarkę utrzymać w dłoni, a nieopatrzne włączenie, nie spowoduje strat.
Pobór prądu w trybie uśpienia około 1µA (przetwornice i procek)

Jak to świeci? Szkoda gadać... :twisted:

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
Dariusz70
Posty: 1271
Rejestracja: niedziela 30 paź 2011, 20:05
Lokalizacja: Chochołów

Post autor: Dariusz70 »

Pyra pisze: 1 - 99 lux
2 - 600 lux
3 - 1920 lux
4 - 8800 lux
5 - 21200 lux

oraz
moon - 1,9 lux
W jakich warunkach Robiłeś pomiary jasności świecenia?
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Dariusz70 pisze:W jakich warunkach Robiłeś pomiary jasności świecenia?
Standardowo 1m.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Właśnie zrobiłem powtórny pomiar, wyszło podobnie jak wczoraj, oraz zrobiłem fotkę porównawczą vs L2P z diodą XML2 od grega.


Obrazek
Oczywiście L2P jest znacznie "cieplejsza" ale porównanie jasności wskazuje na 3x jaśniej...
Ręki to bym sobie nie dał uciąć za dokładność pomiarów, bo miernik z DX.
W każdym razie ma wartość porównawczą co do rozkładu trybów.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

Bardzo ładny mod, pomysł z procesorem przykręconym na osobnym PCB bezpośrednio do głowicy jest całkiem zmyślny. Chyba podobne rozwiążę moją modyfikację Kinga :)
Sterownik extended v3.5 HE <klik>
Instrukcje sterowników w PDF <klik>

kontakt: info(at)krypton(dot)pl
(podstawić @ i . w stosowne miejsca)
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Pod uC jest spory kawałek miedzi przechodzący w widoczna płaszczyznę, aby jak największą powierzchnią przekazywał ciepło.
Ochrona termiczna działa chyba podobnie jak u Ciebie, po osiągnięciu odpowiedniej temperatury redukowana jest jasność i tak do skutku. W związku ze sporą bezwładnością cieplną układu, jasność spada niżej i po ochłodzeniu głowicy rośnie i tak z coraz mniejsza amplitudą aż do uzyskania stabilności.
Wstępne pomiary wykazały: start - 20k luksów, spadek do 8k potem wzrost do 12k i znów spadek do 9,5k. Ostateczni stabilizacja na poziomie 10k

Pozdrawiam
PS: Właśnie latarka leży w kocu i się grzeje ;)
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
Zbychur
Posty: 3677
Rejestracja: poniedziałek 19 gru 2011, 21:14
Lokalizacja: Drogomyśl

Post autor: Zbychur »

Pyra pisze:PS: Właśnie latarka leży w kocu i się grzeje
No fakt zimno dzisiaj :mrgreen:, a poważnie to ciekawy mod, a przede wszystkim funkcjonalność jedno i dwukliku przy zmianie trybów mi się podoba.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
W związku z koniecznością siedzenia w domu, a samemu się nudzi, ruszyłem dziś z modem FandyFire, czyli "siostry" tytułowego SRK.
Obudowa wykonana praktycznie identycznie, dobra jakość obróbki, gwinty precyzyjne i gładkie. Co ważne, jest tu driver z przetwornicami, identyczny do tego z SRK.

Obrazek
Niestety kabelki strasznie cieniutkie, pójdą do wymiany.

Obrazek
Diody przyklejone na klej termo, jakoś nie mogę się przekonać do tych silikonów...

Na początek przerobiłem przetwornice aby dawały te znamionowe 3A.
Obrazek
Po wylutowaniu rezystorów 15k z obwodów ustalających wzmocnienie wzmacniaczy operacyjnych pracujących w układzie FB (nie mylić z ryjbukiem ;) ) zastąpiłem je rezystorami 10k.
Obrazek
W związku jednak z tolerancją elementów, finalnie otrzymałem prądy 3,06A, 3,19A i 3,23A

Najważniejszą rzeczą którą zrobiłem a zapomniałem zrobić fotkę, to wymiana oryginalnych diod (1mm aluminiowe MCPCB,), na XML2 T6 na SinkPadach. Oczywiście przeszlifowałem powierzchnię piguły i zastosowałem pastę Arctic MX-2 pod diody i Zalmann STG-2 na gwint. Po żmudnym procesie centrowania diod w reflektorze, podłączyłem wszystko grubszymi kabelkami (0,35mm&#178;) do driverka.

Następnie został zamontowany nowy procek z oprogramowaniem...
Obrazek
którego zadaniem jest m.in. kontrola temperatury i napięcia zasilania. W dzisiejszych warunkach kilka minut i ograniczenie zaczęło już działać.
W związku z poprawą termiki, oraz zastosowaniem wydajniejszych LEDów, uzyskałem 30600lux, czyli sporo więcej niż z SRK. Niestety po kilku minutach wynik poszedł na łeb i przy 2500lux zaczął się podnosić i ostatecznie ustabilizował się na 17400lux, przy temperaturze obudowy 43,5°C

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
Dariusz70
Posty: 1271
Rejestracja: niedziela 30 paź 2011, 20:05
Lokalizacja: Chochołów

Post autor: Dariusz70 »

Pyra pisze:Po żmudnym procesie centrowania diod w reflektorze, podłączyłem wszystko grubszymi kabelkami (0,35mm&sup2;) do driverka.
Centrowanie w SRK jest strasznie upierdliwe :razz: .
Pigułę w SRK (w większości przypadków) można wykręcić. Wtedy jest łatwiejszy dostęp.
Nie ma problemu z przeszlifowaniem i centrowaniem.
Istotne jest przesmarowanie gwintów piguła/korpus. Sprawniej odbywa się transport ciepła i zabezpieczenie termiczne uruchamia się później.
Do centrowania diod w głowicy (piguła solidnie sklejona i nie da się wykręcić) taki oto przyrząd:
Załączniki
IMG_2572.jpg
IMG_2572.jpg (30.88 KiB) Przejrzano 795 razy
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Pigułę wykręciłem bez problemów, jak i koronkę itp. Nic nie było klejone. Oczywiście że wszystko przesmarowane, jak napisałem, użyłem past o różnej konsystencji.
Centrowanie diod przeprowadziłem etapami. W związku z tym, że nakładki na diody mają lekko stożkowy kształt, po wstępnym ustawieniu, założyłem i lekko dokręciłem reflektor i zacząłem przesuwać diody. Proces powtarzałem ze 3 razy i jest idealnie.

Pozdrawiam

PS; Do odkręcenia włącznika użyłem gumki do mazania :mrgreen:
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
maciex93
Posty: 2886
Rejestracja: sobota 14 sty 2012, 18:59
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: maciex93 »

Fajny mod, więcej trybów to na pewno większa funkcjonalność, a nie tylko niski i turbo ;)

W samym sterowniku można jeszcze poprawić pewną rzecz, chodzi o spadek napięcia na ścieżce i podłączenie WO:

http://budgetlightforum.com/node/13361?page=4 (post 227 do 234)

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Kazik
Posty: 664
Rejestracja: czwartek 07 sie 2008, 19:02
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Kazik »

Zakłądając, że nie było by kontroli temperatury - jak długo będzie iść prąd maksymalny lub bliski niemu? Póki napięcie na zasilaniu będzie będzie z 0,2V wyższe niż Vf LEDów?

Musze u siebie coś takiego pomyśleć. :)
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Takie trochę "ruskie" podejście do tematu... u mnie do dwóch rezystorów pomiarowych dolutowane są równolegle rezystory kompensujące spadek napięcia na ścieżkach, zresztą są w tym celu przewidziane pola lutownicze. Swoją drogą, lepszym wyjściem jest przecięcie ścieżki pomiarowej i zrobienie połączenia bezpośrednio z wejścia pomiarowego do pada lutowniczego rezystorów pomiarowych.
Według mnie lepszym wyjściem jest zmostkowanie sprężyn minusowych.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
Kazik
Posty: 664
Rejestracja: czwartek 07 sie 2008, 19:02
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Kazik »

Zabrzmiało to tak:
&#26448;&#38598;&#22242;&#20844;&#21496;&#21644;&#33521;&#22269;&#36808;&#24067;&#20811;&#26031;&#20250;&#35758;&#23637;&#35272;&#38598;&#22242;&#26377;&#38480;&#20844;&#21496;&#20027;&#21150;&#12290;&#20013;&#22269;&#31532;&#21313;&#24180;,&#39556;&#20658;&#23637;&#31034;&#20013;&#22269;&#26426;&#22330;&#34892;&#19994;&#30340;&#36745;&#29004;&#12290;

Ale rozumiem że spadek jest minimalny i napięcie na LEDach jest bliskie temu na zasilaniu. :)

Źle się zrozumiemliśmy - u siebie chcę zrobic full wypas z pomiarem temperatury itd, a pytałem z ciekawości jaki potencjał ma ten driver. Raz czytałem że jasność spada na łeb na szyje, raz że trzyma się przez większość czasu.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Kazik pisze: Raz czytałem że jasność spada na łeb na szyje, raz że trzyma się przez większość czasu.
Niestety, już nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie, gdyż kontrola temperatury działa znakomicie, chyba żebym dał jakieś wydajne chłodzenie aktywne. Tym nie mniej po wyłączeniu i ponownym włączeniu po wystygnięciu obudowy, wynik pomiaru jasności był porównywalny z tym dokonanym za pierwszym razem, a akumulatory nie były świeżo ładowane, tylko już ze 30min poświeciły na niemodowanej wersji. W sumie z tego co pamiętam to po 10min świecenia w terenie (przed modem) nie zauważyłem spadku jasności, jednak może to być mylne odczucie, a pomiarów nie robiłem.
Sam driver zadowala się bardzo małym spadkiem napięcia, sądzę że będzie to w okolicach wspomnianych 0,2V. Przyczyną spadku jasności, może też być przegrzewanie LEDów, gdyż w oryginale, odprowadzanie ciepła nie jest rewelacyjne...
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
ODPOWIEDZ