Dwururkowy DIY rowerowy - projekt zakończony (zdj.str.2 i 3)
Dwururkowy DIY rowerowy - projekt zakończony (zdj.str.2 i 3)
Hej, to jest mój pierwszy post na tym forum Temat oświetlenia rowerowego stał mi się bliski od momentu jego niedostatku podczas wieczornych wypraw rowerowych na urlopie na Mazurach - czyli od jakichś 6-ciu tygodni. Razem z dziewczyną jeździliśmy po lesie z dzisiejszej perspektywy nie najlepiej uzbrojeni - ja w leciwego, trzydiodowego Cateye'a HL-EL 200 a ona w równie wysłużonego halogenika Cateye'a na cztery paluszki AA. Nie była to zbyt komfortowa jazda - momentami stawała się wręcz niebezpieczna! Wtedy stwierdziłem - TRZEBA COŚ Z TYM ZROBIĆ
Do dziś całkiem nieźle się uzbroiłem - po lekturze przede wszystkim pl.rec.rowery oraz tego forum, na urodzinowy prezent zażyczyłem sobie Sigmę Powerled PRO. Jednak po początkowym entuzjazmie zjawiły się refleksje - lampka jest naprawdę fajna, dobrze wykonana, super świeci...ale bardzo wąsko. Założyłem więc temat na wspomnianej grupie:
http://groups.google.pl/group/pl.rec.ro ... b2cbc64148
W miedzy czasie nabyłem także czołówkę Petzla Tikka XP oraz zamówiłem trzy Bocialarki (jeszcze do mnie nie doszły) dla mnie, dziewczyny oraz...szefa
Jednak wraz ze zdobywaniem wiedzy praktycznej (Puszcza Kampinoska) oraz teoretycznej (internet) stwierdziłem, że potrzebuję zróżnicowanego źródła światła na rowerku - dalekiego wąskiego oraz bardzo szerokiego krótkiego zasięgu.
Dlatego też skusiłem się i postanowiłem samodzielnie wykonać dwururkową lampeczkę DIY
Tyle w kwestii wstępu (sorry dla mniej cierpliwych... )
A więc zakupiłem trochę potrzebnych mi części - z powodu łatwej i szybkiej dostępności zdecydowałem się na diodę Cree LED XLamp XR-E Q5 - 107-114lm, soczewki Rocket Medium +/-13 oraz Rocket Wide +/-30* oraz przetwornicę (driver) uP LED 1000mA - UP100. Wszystko od EdiM'a
Po namysłach moja koncepcja się z krystalizowała - dwie oddzielne rurki, przetwornica i włączniki oddzielne gdzieś "pod kciukiem" oraz 6 lub 8 aku AA (opcjonalnie 2 lub 4 aku 18650) w sakwie.
By sprawdzić działanie soczewek prowizorycznie uruchomiłem zestaw:
Po krótkich testach w lesie doszedłem do wniosku, że nie użyje owalnej soczewki Rocket Oval 3/20*, którą również kupiłem jako opcja dla Rocket Wide +/-30*. Wybór dosyć szeroko świecących soczewek spowodowany jest raczej niezbyt szybkim stylem jazdy oraz bardziej turystycznym niż stricte sportowym charakterem moich wypraw rowerowych
Dzisiaj nabyłem oraz wstępnie oszlifowałem dwie rurki oraz mosiężny "wkład chłodzący".
Korpus ma następujące wymiary:
długość - 45mm
średnica wewnetrzna - 26mm (tyle co soczewki)
srednica zewnetrzna - 30mm
Mosiężny krążek ma natomiast 26mm średnicy oraz 7mm szerokości (skubaniec ciężki jest )
Całość prezentuje się tak:
Jak widać lampki będą o wiele mniejsze od Powerleda (który nota bene na tym zdjęciu wygląda jak pokaźnych rozmiarów bidon... )
Na następnym zdjęciu można zobaczyć zakładane umiejscowienie podzespołów wewnątrz korpusu - nie zamierzam instalować żadnego gniazda więc kabelek zasilający będzie połączony na stałe:
Wykombinowałem, że jako uchwyt posłużą mi dwa mocowania od pompki - umiejscowienie i mocowanie samych lampek będzie wyglądało tak:
(palmtop widoczny na zdjęciach służy mi na rowerku jako cyfrowa mapa oraz rejestrator przebytej trasy - zawartość jego ekranu za dzisiejszych zdjęciach to taki mały prezencik dla tego forum )
O umieszczeniu drivera poza lampkami zdecydowało kilka czynników - po pierwsze wpakowanie jego do wewnątrz zwiększyło by długość przynajmniej jednej lampki a że chcę mieć obie identyczne (wizualnie oczywiście) to ta opcja mi się nie podobała. Po drugie myślę, że łatwiej będzie mi "wodoodpornie" umieścić driver i przełączniki w jakimś malutkim plastikowym pudełeczku niż w metalowych lampkach - nie przepadam za"pracą" z metalem ani nie mam odpowiednich narzędzi i praktyki. Po trzecie chciałem, by same lampki były małe i dość lekkie.
Natomiast rozdzielenie lampek spowodowane jest brakiem miejsca na kierownicy, posiadaniem wyżej wymienionych mocowań od pompki oraz, co chyba najważniejsze, wyeliminowanie potencjalnego problemu jakim może być wspólne wycentrowanie lampek względem siebie - moje mocowanie daje mi możliwość manewru dla każdej lampki oddzielnie w pionie (zmiana położenia mocowania) oraz poziomie (lampka będzie na jednej śrubce z gumową podkładką skręcona "motylkiem").
Zostaje kwestia chłodzenia i podłączeń elektrycznych. Jeśli chodzi o pierwszą kwestię to "poeksperymentuję" z wyżej wymienionym, mosiężnym "wkładem chłodzącym" oraz przytwierdzonym do niego niedużym radiatorkiem. Korpus od strony kierownicy nie będzie zamknięty tak że powietrze będzie miało dostęp do jego wnętrza. Całość połączę kupionym już klejem i pastą termoprzewodzącą Zalmana. Mam nadzieje, że to wystarczy. Podłączenia elektrycznego jeszcze nie opracowałem, ale wiem że chcę mieć możliwość oddzielnego włączenia lampek oraz odpalenia obu na raz. Ewentualnie zadowolę się włącznikiem głównym (driver plus "węższa" lampka) oraz drugim, załączającym lampkę "szeroką". Pakiet akumulatorków będzie znajdował się w trójkątnej sakwie na ramie roweru.
A teraz kilka pytań:
- czy takie chłodzenie wystarczy?
- który z wymienionych dwóch rodzajów pakietów będzie lepszy (lżejszy, wydajniejszy) i ile akumulatorków polecacie? (nadmienię, że niedawno kupiłem świeże Eneloopy oraz dobrą ładowarkę procesorową a 18650 musiałbym kupić) Zakładana praca obu lampek jednocześnie to około 3h w trybie High 900mA
- jak najwydajniej/najwygodniej połączyć elektrycznie lampki z driverem uwzględniając moje powyższe założenia?
- czym ładnie i prosto pomalować lampki na czarno?
Czekam na wasze komentarze, podpowiedzi i sugestie - domyślam się, że nie ustrzegę się błędów i pomyłek dlatego też bardzo na nie liczę...szczególnie od doświadczonych konstruktorów obecnych na tym forum
Z góry za nie dziękuję!
PS.
A o to "testowa" traska po Puszczy Kampinoskiej - a pochwalę się...
http://sportstracker.nokia.com/nts/work ... ?id=426924
Do dziś całkiem nieźle się uzbroiłem - po lekturze przede wszystkim pl.rec.rowery oraz tego forum, na urodzinowy prezent zażyczyłem sobie Sigmę Powerled PRO. Jednak po początkowym entuzjazmie zjawiły się refleksje - lampka jest naprawdę fajna, dobrze wykonana, super świeci...ale bardzo wąsko. Założyłem więc temat na wspomnianej grupie:
http://groups.google.pl/group/pl.rec.ro ... b2cbc64148
W miedzy czasie nabyłem także czołówkę Petzla Tikka XP oraz zamówiłem trzy Bocialarki (jeszcze do mnie nie doszły) dla mnie, dziewczyny oraz...szefa
Jednak wraz ze zdobywaniem wiedzy praktycznej (Puszcza Kampinoska) oraz teoretycznej (internet) stwierdziłem, że potrzebuję zróżnicowanego źródła światła na rowerku - dalekiego wąskiego oraz bardzo szerokiego krótkiego zasięgu.
Dlatego też skusiłem się i postanowiłem samodzielnie wykonać dwururkową lampeczkę DIY
Tyle w kwestii wstępu (sorry dla mniej cierpliwych... )
A więc zakupiłem trochę potrzebnych mi części - z powodu łatwej i szybkiej dostępności zdecydowałem się na diodę Cree LED XLamp XR-E Q5 - 107-114lm, soczewki Rocket Medium +/-13 oraz Rocket Wide +/-30* oraz przetwornicę (driver) uP LED 1000mA - UP100. Wszystko od EdiM'a
Po namysłach moja koncepcja się z krystalizowała - dwie oddzielne rurki, przetwornica i włączniki oddzielne gdzieś "pod kciukiem" oraz 6 lub 8 aku AA (opcjonalnie 2 lub 4 aku 18650) w sakwie.
By sprawdzić działanie soczewek prowizorycznie uruchomiłem zestaw:
Po krótkich testach w lesie doszedłem do wniosku, że nie użyje owalnej soczewki Rocket Oval 3/20*, którą również kupiłem jako opcja dla Rocket Wide +/-30*. Wybór dosyć szeroko świecących soczewek spowodowany jest raczej niezbyt szybkim stylem jazdy oraz bardziej turystycznym niż stricte sportowym charakterem moich wypraw rowerowych
Dzisiaj nabyłem oraz wstępnie oszlifowałem dwie rurki oraz mosiężny "wkład chłodzący".
Korpus ma następujące wymiary:
długość - 45mm
średnica wewnetrzna - 26mm (tyle co soczewki)
srednica zewnetrzna - 30mm
Mosiężny krążek ma natomiast 26mm średnicy oraz 7mm szerokości (skubaniec ciężki jest )
Całość prezentuje się tak:
Jak widać lampki będą o wiele mniejsze od Powerleda (który nota bene na tym zdjęciu wygląda jak pokaźnych rozmiarów bidon... )
Na następnym zdjęciu można zobaczyć zakładane umiejscowienie podzespołów wewnątrz korpusu - nie zamierzam instalować żadnego gniazda więc kabelek zasilający będzie połączony na stałe:
Wykombinowałem, że jako uchwyt posłużą mi dwa mocowania od pompki - umiejscowienie i mocowanie samych lampek będzie wyglądało tak:
(palmtop widoczny na zdjęciach służy mi na rowerku jako cyfrowa mapa oraz rejestrator przebytej trasy - zawartość jego ekranu za dzisiejszych zdjęciach to taki mały prezencik dla tego forum )
O umieszczeniu drivera poza lampkami zdecydowało kilka czynników - po pierwsze wpakowanie jego do wewnątrz zwiększyło by długość przynajmniej jednej lampki a że chcę mieć obie identyczne (wizualnie oczywiście) to ta opcja mi się nie podobała. Po drugie myślę, że łatwiej będzie mi "wodoodpornie" umieścić driver i przełączniki w jakimś malutkim plastikowym pudełeczku niż w metalowych lampkach - nie przepadam za"pracą" z metalem ani nie mam odpowiednich narzędzi i praktyki. Po trzecie chciałem, by same lampki były małe i dość lekkie.
Natomiast rozdzielenie lampek spowodowane jest brakiem miejsca na kierownicy, posiadaniem wyżej wymienionych mocowań od pompki oraz, co chyba najważniejsze, wyeliminowanie potencjalnego problemu jakim może być wspólne wycentrowanie lampek względem siebie - moje mocowanie daje mi możliwość manewru dla każdej lampki oddzielnie w pionie (zmiana położenia mocowania) oraz poziomie (lampka będzie na jednej śrubce z gumową podkładką skręcona "motylkiem").
Zostaje kwestia chłodzenia i podłączeń elektrycznych. Jeśli chodzi o pierwszą kwestię to "poeksperymentuję" z wyżej wymienionym, mosiężnym "wkładem chłodzącym" oraz przytwierdzonym do niego niedużym radiatorkiem. Korpus od strony kierownicy nie będzie zamknięty tak że powietrze będzie miało dostęp do jego wnętrza. Całość połączę kupionym już klejem i pastą termoprzewodzącą Zalmana. Mam nadzieje, że to wystarczy. Podłączenia elektrycznego jeszcze nie opracowałem, ale wiem że chcę mieć możliwość oddzielnego włączenia lampek oraz odpalenia obu na raz. Ewentualnie zadowolę się włącznikiem głównym (driver plus "węższa" lampka) oraz drugim, załączającym lampkę "szeroką". Pakiet akumulatorków będzie znajdował się w trójkątnej sakwie na ramie roweru.
A teraz kilka pytań:
- czy takie chłodzenie wystarczy?
- który z wymienionych dwóch rodzajów pakietów będzie lepszy (lżejszy, wydajniejszy) i ile akumulatorków polecacie? (nadmienię, że niedawno kupiłem świeże Eneloopy oraz dobrą ładowarkę procesorową a 18650 musiałbym kupić) Zakładana praca obu lampek jednocześnie to około 3h w trybie High 900mA
- jak najwydajniej/najwygodniej połączyć elektrycznie lampki z driverem uwzględniając moje powyższe założenia?
- czym ładnie i prosto pomalować lampki na czarno?
Czekam na wasze komentarze, podpowiedzi i sugestie - domyślam się, że nie ustrzegę się błędów i pomyłek dlatego też bardzo na nie liczę...szczególnie od doświadczonych konstruktorów obecnych na tym forum
Z góry za nie dziękuję!
PS.
A o to "testowa" traska po Puszczy Kampinoskiej - a pochwalę się...
http://sportstracker.nokia.com/nts/work ... ?id=426924
Ostatnio zmieniony środa 29 lip 2009, 15:04 przez Kuras77, łącznie zmieniany 3 razy.
Widzę światełko w tunelu...coraz mocniejsze...
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Chłodzenie powinno wystarczyć, jeżeli będziesz jeździł. Tylko czym umocujesz diody, soczewki i radiatory? W takiej konfiguracji mogą wypaść do przodu albo do tyłu.
Ja bym jednak chociażby dla prowizorycznej ochrony przed deszczem zastosował w tylnej części zaślepki meblowe (tak jak w okrągłych nóżkach od stolików). Koszt niewielki- 4 złote za 4 zaślepki, a pewnie można taniej. Chyba, że nie chcesz jeździć w deszczu
Co do połączenia, to ja bym zastosował jednak jeden włącznik dla obu lampek.
Ale jak już byś chciał zoptymalizować dla dwóch lampek, a masz driver 1-trybowy, to można pomyśleć o włączniku trójpozycyjnym. 1lampka-OFF-2lampki. Tylko trzeba byłoby się trochę nagłówkować i pewnie umieścić między driverem, a diodą.
Ja bym jednak chociażby dla prowizorycznej ochrony przed deszczem zastosował w tylnej części zaślepki meblowe (tak jak w okrągłych nóżkach od stolików). Koszt niewielki- 4 złote za 4 zaślepki, a pewnie można taniej. Chyba, że nie chcesz jeździć w deszczu
Co do połączenia, to ja bym zastosował jednak jeden włącznik dla obu lampek.
Ale jak już byś chciał zoptymalizować dla dwóch lampek, a masz driver 1-trybowy, to można pomyśleć o włączniku trójpozycyjnym. 1lampka-OFF-2lampki. Tylko trzeba byłoby się trochę nagłówkować i pewnie umieścić między driverem, a diodą.
Soczewkę mam zamiar przykleić jakimś bezbarwnym klejem a resztę klejem termoprzewodzącym. W sumie to na razie mam problem by to wszystko upakować do środka bo nie zostawiłem żadnej tolerancji w wymiarach i ani soczewka ani krążek mosiężny nie chcą wejść. Pozostaje mi ich szlifowanie.tom634 pisze:Chłodzenie powinno wystarczyć, jeżeli będziesz jeździł. Tylko czym umocujesz diody, soczewki i radiatory? W takiej konfiguracji mogą wypaść do przodu albo do tyłu.
Nie będzie mi potrzebna ochrona przed wilgocią ponieważ nic nie będę musiał chronić W środku lampki dioda będzie zakryta z jednej strony soczewką a z drugiej krążkiem mosiężnym a dziurki na przwody w nim uszczelnię silikonem czy klejem. Reszta może być mokra. Fakt faktem że też nie lubię jeździć w deszczutom634 pisze:Ja bym jednak chociażby dla prowizorycznej ochrony przed deszczem zastosował w tylnej części zaślepki meblowe (tak jak w okrągłych nóżkach od stolików). Koszt niewielki- 4 złote za 4 zaślepki, a pewnie można taniej. Chyba, że nie chcesz jeździć w deszczu
Trójpozycyjny przełącznik raczej się nie przyda bo i tak jeden powinien być "przed" driverem a drugi po nim (według EdiMa masy nie powinny się zwierać). Tak więc zastosuję dwa oddzielne - włącznik drivera i "wąskiej" lampki i drugi załączający "szeroką".tom634 pisze:Co do połączenia, to ja bym zastosował jednak jeden włącznik dla obu lampek.
Ale jak już byś chciał zoptymalizować dla dwóch lampek, a masz driver 1-trybowy, to można pomyśleć o włączniku trójpozycyjnym. 1lampka-OFF-2lampki. Tylko trzeba byłoby się trochę nagłówkować i pewnie umieścić między driverem, a diodą.
Dziś kupiłem fajne radiatorki Zalmana (podmieniłem zdjęcie w pierwszym poście) - pasują idealnie i ładnie wyglądają
Widzę światełko w tunelu...coraz mocniejsze...
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Re: Dwururkowy DIY rowerowy
- chłodzenie wystarczy,Kuras77 pisze: A teraz kilka pytań:
- czy takie chłodzenie wystarczy?
- który z wymienionych dwóch rodzajów pakietów będzie lepszy (lżejszy, wydajniejszy) i ile akumulatorków polecacie? (nadmienię, że niedawno kupiłem świeże Eneloopy oraz dobrą ładowarkę procesorową a 18650 musiałbym kupić) Zakładana praca obu lampek jednocześnie to około 3h w trybie High 900mA
- jak najwydajniej/najwygodniej połączyć elektrycznie lampki z driverem uwzględniając moje powyższe założenia?
- czym ładnie i prosto pomalować lampki na czarno?
- lżejszy na pewno będzie li-ion,
- te 900mA to na 1 diodę czy 2? Jak po 900mA w diodę to 8 Eneloopów da Ci kawałek poniżej 2 godzin świecenia...
- połączenie, piszesz "Trójpozycyjny przełącznik raczej się nie przyda bo i tak jeden powinien być "przed" driverem a drugi po nim (według EdiMa masy nie powinny się zwierać)", trójpozycyjny może być, przecież nie będziesz zwierać masy wejściowej z wyjściową
- najładniejsza byłaby anoda, na drugim miejscu malowanie proszkowe, na trzecim wszelkie farby w spray'u bądź nakładane pędzlem.
Re: Dwururkowy DIY rowerowy
No właśnie - chcę, by każda dioda miała po 900mA czyli by świeciła tak samo jak przy jej pojedynczym podłączeniu. Czy jest to możliwe korzystając z jednego drivera Edima uP LED 1000mA - UP100? Jak by takie połączenie miało wyglądać?rzymo pisze: - te 900mA to na 1 diodę czy 2? Jak po 900mA w diodę to 8 Eneloopów da Ci kawałek poniżej 2 godzin świecenia...
Faktycznie, nie przemyślałem tego odpowiedniorzymo pisze: - połączenie, piszesz "Trójpozycyjny przełącznik raczej się nie przyda bo i tak jeden powinien być "przed" driverem a drugi po nim (według EdiMa masy nie powinny się zwierać)", trójpozycyjny może być, przecież nie będziesz zwierać masy wejściowej z wyjściową
Sam mógłbym wykonać tylko trzecią opcję więc pewnie to mi pozostanie. No chyba że oddam gdzieś obudowy do malowania. Orientuje się ktoś czy jest takie miejsce w Warszawie, gdzie przyjmą taką drobną robótkę i nie krzykną sobie za nią fortuny?rzymo pisze: - najładniejsza byłaby anoda, na drugim miejscu malowanie proszkowe, na trzecim wszelkie farby w spray'u bądź nakładane pędzlem.
Widzę światełko w tunelu...coraz mocniejsze...
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Re: Dwururkowy DIY rowerowy
Przy prądzie jaki chcesz uzyskać nie jest możliwe - przyjmując dolną granicę rozładowania ogniw Ni-Mh na 1V to przy 8 sztukach masz 8V na wejściu drivera, który potrzebuje 1-1,5V na swoje potrzeby, więc napięcie na jednej diodzie powinno być niższe niż (8-1,5)/2 = 3,25V - wtedy mógłbyś podłączyć dwie diody szeregowo. Tyle że 3,25V to, w zależności od diody, wystarczy zazwyczaj przy prądzie rzędu 300-500mA. Ustawiając 900mA dosyć szybko stracisz stabilizację i jasność będzie spadać.Kuras77 pisze: No właśnie - chcę, by każda dioda miała po 900mA czyli by świeciła tak samo jak przy jej pojedynczym podłączeniu. Czy jest to możliwe korzystając z jednego drivera Edima uP LED 1000mA - UP100? Jak by takie połączenie miało wyglądać?
Zostaje Ci połączenie równolegle, tyle że wtedy prąd 'się podzieli' na diody. Jeśli ich napięcia są zbliżone, to dostaniesz po 0.5A.
Ten driver raczej na pewno nie wytrzyma 1.8A, więc albo zadowalasz się mniejszym prądem, albo kupujesz inny driver.
Możesz się zapytać Edima, jaki prąd powinien wytrzymać ten driver. Jakiś czas temu składałem znajomemu lampkę i edimowy driver R1053 działa poprawnie przy prądzie ~1.25A.
Z drobnymi robótkami jest właśnie problem - chyba że się załapiesz u np. lakiernika, jak będzie malował samochód, to przy okazji może popryskać i na obudowę lampkiSam mógłbym wykonać tylko trzecią opcję więc pewnie to mi pozostanie. No chyba że oddam gdzieś obudowy do malowania. Orientuje się ktoś czy jest takie miejsce w Warszawie, gdzie przyjmą taką drobną robótkę i nie krzykną sobie za nią fortuny?
Re: Dwururkowy DIY rowerowy
Reasumując - jeśli chcę by dwie diody dostały po 900mA muszę je połączyć szeregowo ale w takim wypadku napięcie wejściowe na driver musi być dwa razy wyższe niż te, które mają dostać diody (uwzględniając straty na driverze), czy tak?rzymo pisze:Przy prądzie jaki chcesz uzyskać nie jest możliwe - przyjmując dolną granicę rozładowania ogniw Ni-Mh na 1V to przy 8 sztukach masz 8V na wejściu drivera, który potrzebuje 1-1,5V na swoje potrzeby, więc napięcie na jednej diodzie powinno być niższe niż (8-1,5)/2 = 3,25V - wtedy mógłbyś podłączyć dwie diody szeregowo. Tyle że 3,25V to, w zależności od diody, wystarczy zazwyczaj przy prądzie rzędu 300-500mA. Ustawiając 900mA dosyć szybko stracisz stabilizację i jasność będzie spadać.Kuras77 pisze: No właśnie - chcę, by każda dioda miała po 900mA czyli by świeciła tak samo jak przy jej pojedynczym podłączeniu. Czy jest to możliwe korzystając z jednego drivera Edima uP LED 1000mA - UP100? Jak by takie połączenie miało wyglądać?
Zostaje Ci połączenie równolegle, tyle że wtedy prąd 'się podzieli' na diody. Jeśli ich napięcia są zbliżone, to dostaniesz po 0.5A.
Ten driver raczej na pewno nie wytrzyma 1.8A, więc albo zadowalasz się mniejszym prądem, albo kupujesz inny driver.
Możesz się zapytać Edima, jaki prąd powinien wytrzymać ten driver. Jakiś czas temu składałem znajomemu lampkę i edimowy driver R1053 działa poprawnie przy prądzie ~1.25A.
A jeśli diody podłączę równolegle napięcie wejściowe na driver może być takie, jakie potrzebuje dioda i driver tyle że wtedy prąd dzieli mi się na dwie diody (czyli dwa razy 450mA), dobrze rozumiem?
Zależy mi na pierwszej opcji czyli by obie diody świeciły na pełnej mocy (900mA na każdą) ale czy driver od EdiMa to wytrzyma i będzie zdolny podać taki prąd?
Widzę światełko w tunelu...coraz mocniejsze...
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Właśnie zamówiłem 6 LiIon'ów 18650 od AW na CPFMarketPlace więc diody dostaną odpowiedni prądzik...Steff.k pisze:Czyli musisz to zasilać z 3 lijonów albo z 9- 10 eneloopów. Wtedy diody dostaną po 0.9 A na sztukę.
Proszę, upewnijcie mnie jeszcze czy JEDEN driver od EdiMa UP100 ( http://www.allegro.pl/item441675744_prz ... owosc.html ) da na każdą z dwóch diod po 950mA? Czy jak połączę je szeregowo i podam na wejściu drivera napięcie z czterech LiIon'ów 18650 (2200mAH) połączonych również szeregowo (14,8V) wszystko będzie prawidłowo działało i świeciło pełną mocą? Czy jak wyłączę jedną diodę (podczas pracy obu diodek) druga nie dostanie czasem podwójnego prądu czy napięcia? Sorry za (pewnie) lamerskie pytania ale nie jestem za bardzo biegły w tych kwestiach...
Widzę światełko w tunelu...coraz mocniejsze...
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
W aukcji jest napisane że można go zasilać nawet z 30 V. Także 4 lijony przyjmie bez problemów. Co do przełączania diod, to czy rzeczywiście potrzebujesz dodawać kolejny włącznik i komplikacje układu. Przecież driver ma kilka trybów i zamiast wyłączać jedną diodę zmienisz tryb ( zmniejszysz prąd idący na diody). Wydłuży to na pewno czas życia diod. Wydajność lm/W też jest wyższa przy mniejszym prądzie. Przy przełączaniu, podczas pracy drivera, z 2 diod na 1, jest jakiś tam ułamek sekundy, gdzie jedna dioda jest przeciążona. Jednak, dużo ludzi tak robi i wszystko działa.
Witam
Przetwornica UP100 nadaje się oczywiście.
Co do zmiany ilości diod, to pomiędzy jedną, a dwoma można próbować w locie. Oczywiście zwierając jedną z nich, a nie przełączając w inny sposób.
Przetwornica UP100 nadaje się oczywiście.
Co do zmiany ilości diod, to pomiędzy jedną, a dwoma można próbować w locie. Oczywiście zwierając jedną z nich, a nie przełączając w inny sposób.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
Świetnie - a więc po tygodniowym urlopie, z którego właśnie wróciłem, zabieram się do kończenia lampekEdiM pisze:Witam
Przetwornica UP100 nadaje się oczywiście.
Co do zmiany ilości diod, to pomiędzy jedną, a dwoma można próbować w locie. Oczywiście zwierając jedną z nich, a nie przełączając w inny sposób.
Oczywiście jak tylko dokończę lampki zrobię jakieś porównaniemadmun pisze:zrób jakieś zdjęcia porównawcze, jak mozesz
[ Dodano: Pon Paź 06, 2008 6:40 pm ]
EdiM, czy do Twojego drivera UP100 będzie lepiej (wydajniej, bezpieczniej) połączyć 4 x aku 18650 szeregowo czy równolegle (a może równolegle 2 razy po dwa aku szeregowo)?
Dostałem od EdiMa odpowiedź na PW - w przypadku dwóch diod i drivera UP100, aku 18650 powinny być podłączone szeregowo.
Ostatnio zmieniony środa 08 paź 2008, 00:39 przez Kuras77, łącznie zmieniany 1 raz.
Widzę światełko w tunelu...coraz mocniejsze...
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
tOmki, ja robię światełko dwudiodowe ale już wiem, że przez użycie dosyć szerokich kątów soczewek będzie ono "tylko" uzupełniało mojego wąsko świecącego Powerleda Sigmy. Jeśli chcesz zrobić wersję dwudiodową to polecane kąty soczewek powinny wynosić około 15-18 stopni na "długie" i 30-40 stopni na szerokie światło. Ja chcę mieć bardzo szerokie światło więc będę miał Sigmę Powerled PRO jako "długie" (około 18 stopni), 26 stopni jako szersze i aż 60 stopni jako bardzo szerokie światło. W praktyce przekonam się czy są to dobre założenia ale po kilku testach wydaje mi się że tak. Sigma zasilana jest z firmowego pakietu, w którym prawdopodobnie siedzą dwa 18650 a lampkę dwudiodową którą buduje zasilę z czterech 18650 tak więc czas świecenia wszystkich trzech diod w opcji hi będzie prawdopodobnie porównywalny i wynosił około 3,5 godziny.
Co do drivera z DX to chyba ten się sprawdzi:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6190
Z tego co czytałem radzę zainwestować w dobre aku 18650 i ładowarkę do nich - ja zamówiłem od AW na CPFMarketPlace 6 sztuk + ładowarka i po tygodniu dostałem paczuszkę
Wczoraj odebrałem kolejne części do mojego projekciku i tym samym budowa przechodzi w finalne stadium
Gdzieś w sieci wypatrzyłem fajny "bajer" w postaci fluorescencji lampki po jej zgaszeniu - poszperałem na Allegro i "na oko" wybrałem coś takiego:
http://www.allegro.pl/item448726510_swi ... _xtec.html
W rzeczywistości wygląda to naprawdę fajnie
Co do drivera z DX to chyba ten się sprawdzi:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6190
Z tego co czytałem radzę zainwestować w dobre aku 18650 i ładowarkę do nich - ja zamówiłem od AW na CPFMarketPlace 6 sztuk + ładowarka i po tygodniu dostałem paczuszkę
Wczoraj odebrałem kolejne części do mojego projekciku i tym samym budowa przechodzi w finalne stadium
Gdzieś w sieci wypatrzyłem fajny "bajer" w postaci fluorescencji lampki po jej zgaszeniu - poszperałem na Allegro i "na oko" wybrałem coś takiego:
http://www.allegro.pl/item448726510_swi ... _xtec.html
W rzeczywistości wygląda to naprawdę fajnie
Widzę światełko w tunelu...coraz mocniejsze...
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy