Układ zapłonowy do metalohalogenków
- smokuxx1987
- Posty: 2113
- Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
- Lokalizacja: Krosno
Mam pytanie dotyczące termiki ..
Wczoraj odebrałem MH od Zala666 , wszystko sprawnie i fanie poszło - raz jeszcze dzięki.
Ale poruszyliśmy temat nagrzewania się obudowy .
Wczoraj oczywiście musiałem odpalić MH i powiem ,że po godzinnym śieceniu jakoś nadmiernego ciepła obudowy nie zauważyłem zwłaszcza z tyłu lampy , przód gdzie szyba to fakt ciepło i to mocno..
Mam zamiar zamontować w KG i mam do tzw ,,wełny z folią " jakieś 15 -18 cm luzu i chyba jak dobrze kombinuję nie będzie kłopotu z ciepłem wytwarzanym przez lampę ..
Wczoraj odebrałem MH od Zala666 , wszystko sprawnie i fanie poszło - raz jeszcze dzięki.
Ale poruszyliśmy temat nagrzewania się obudowy .
Wczoraj oczywiście musiałem odpalić MH i powiem ,że po godzinnym śieceniu jakoś nadmiernego ciepła obudowy nie zauważyłem zwłaszcza z tyłu lampy , przód gdzie szyba to fakt ciepło i to mocno..
Mam zamiar zamontować w KG i mam do tzw ,,wełny z folią " jakieś 15 -18 cm luzu i chyba jak dobrze kombinuję nie będzie kłopotu z ciepłem wytwarzanym przez lampę ..
Czarna magia....
to jest tak. Cienka szyba nie przeszkadza, natomiast szyby pokrywane potrafią przyciąć wąskie pasma w widmie. Na oko nie widać, ale gdy porównasz paski np. z kontroli barw lub kartki kodaka to wtedy da się na spektrogramie zauważyć. Jest to jednak tak nieznaczna zmiana, że nie masz się czym przejmować.
Grube szyby z filtrami stosowane w wieżowcach na tyle zmieniają światło, że w biurze jednej z drukarni stała rama kontrolna obsadzona świetlówkami Graphica i powieszono informację, by jakosć wydruku sprawdzać wyłącznie na ramie, a nie w świetle dziennym przez te okna.
Odbłyśnik zrobiony z aluminium niewiele zmienia. Chyba, że jest brudny, to wtedy osłabia w zupełnie losowy sposób. Co innego reflektor napylany cienką warstwą, niektóre starsze konstrukcje firmy Lival z czasem potrafiły pochłaniać odrobinę czerwieni. Miałem taką oprawę, pozbyłem się jej bez żalu.
Wg mnie większość opraw powszechnego użytku (czyli np. nie takich do mięska) nie wpływa mocno na Ra światła z lampy. Dla ludzi o wiele ważniejsze jest rozproszenie tego światła. Można zastosować oświetlenie pośrednie np. odbijając od sufitu, ale wtedy barwa i charakterystyka tego, od czego odbijasz, wpływa na oświetlenie pomieszczenia. W praktyce najlepiej działały rozpraszające lustra (są nawet takie oprawy uliczne) oraz biała ściana pomalowana bielą tytanową. To drugie rozwiązanie mam w domu i bardzo sobie chwalę.
Grube szyby z filtrami stosowane w wieżowcach na tyle zmieniają światło, że w biurze jednej z drukarni stała rama kontrolna obsadzona świetlówkami Graphica i powieszono informację, by jakosć wydruku sprawdzać wyłącznie na ramie, a nie w świetle dziennym przez te okna.
Odbłyśnik zrobiony z aluminium niewiele zmienia. Chyba, że jest brudny, to wtedy osłabia w zupełnie losowy sposób. Co innego reflektor napylany cienką warstwą, niektóre starsze konstrukcje firmy Lival z czasem potrafiły pochłaniać odrobinę czerwieni. Miałem taką oprawę, pozbyłem się jej bez żalu.
Wg mnie większość opraw powszechnego użytku (czyli np. nie takich do mięska) nie wpływa mocno na Ra światła z lampy. Dla ludzi o wiele ważniejsze jest rozproszenie tego światła. Można zastosować oświetlenie pośrednie np. odbijając od sufitu, ale wtedy barwa i charakterystyka tego, od czego odbijasz, wpływa na oświetlenie pomieszczenia. W praktyce najlepiej działały rozpraszające lustra (są nawet takie oprawy uliczne) oraz biała ściana pomalowana bielą tytanową. To drugie rozwiązanie mam w domu i bardzo sobie chwalę.
Jeśli jest to statecznik elektroniczny, to musisz zobaczyć do dokumentacji. Stateczniki świetlówkowe pracują przy dużo wyższej częstotliwości od tych do lamp MH (MH nie mogą wyżej od kilkuset Hz max, ze względu na zjawisko rezonansu mechanicznego w jarznikach) i wtedy pojemność przewodów ma znaczenie.