Wymiana diody Cree - na co?
Wymiana diody Cree - na co?
Zarejestrowałem się tu lata temu, ale chyba nic jeszcze nie pisałem. Witam i pozdrawiam miłośników latarek!
Mam latarkę nurkową. Siedzą w niej 3 diody Cree połączone równolegle (zdjęcie niżej), zasilane z pakietu 3,6V (17670, Ni-MH). Elektroniki / sterowników brak. Pakiet bez obciążenia podaje 3,9V, po uruchomieniu latarki napięcie spada do 3,3-3,4 V.
Latarka ma już kilka lat. Postęp techniczny w LED jest szybki, chciałbym więc wymienić diody na nowszego typu, świecące jaśniej przy porównywalnym poborze prądu.
Wg opisu sprzedawcy w mojej latarce siedzą "Cree 3W" - i to wszystko, co o nich wiem. Płytki pod diodami mają 7x9 mm, gwiazda ma 20 mm, wysokość całego modułu (gwiazda, płytka, soczewka) to 6 mm. Jedyne oznaczenia na diodach to "WPI CREE". Wg danych katalogowych latarka daje łącznie 660 lumenów, o temp. 5500K.
Jakiego typu nowsze diody mogę zastosować, by dostać więcej światła?
Zależy mi na podobnej barwie (circa 4500-5500K) i zbliżonym poborze mocy (obecnie ponoć rzędu 10W, może trochę wzrosnąć). Nie chcę dokładać driverów itp. - latarka ma być możliwie prosta, nawet za cenę efektywności. Byłoby dobrze, gdyby nowe diody pasowały do obecnych reflektorów (płytka pod diodą nie szersza niż 7 mm). Idealnie byłoby zastosować 3 diody 3-5W (będzie najmniej rzeźbienia - odkręcić, przelutować, przykręcić), ale nie wykluczam innych rozwiązań (znana na forum latarka Tecline US-15, 10W z pojedynczą XML T6, zasilana z 3x R14 świeciła znacznie jaśniej, niż to moje cudo).
Podrzucicie jakąś propozycję?
Mam latarkę nurkową. Siedzą w niej 3 diody Cree połączone równolegle (zdjęcie niżej), zasilane z pakietu 3,6V (17670, Ni-MH). Elektroniki / sterowników brak. Pakiet bez obciążenia podaje 3,9V, po uruchomieniu latarki napięcie spada do 3,3-3,4 V.
Latarka ma już kilka lat. Postęp techniczny w LED jest szybki, chciałbym więc wymienić diody na nowszego typu, świecące jaśniej przy porównywalnym poborze prądu.
Wg opisu sprzedawcy w mojej latarce siedzą "Cree 3W" - i to wszystko, co o nich wiem. Płytki pod diodami mają 7x9 mm, gwiazda ma 20 mm, wysokość całego modułu (gwiazda, płytka, soczewka) to 6 mm. Jedyne oznaczenia na diodach to "WPI CREE". Wg danych katalogowych latarka daje łącznie 660 lumenów, o temp. 5500K.
Jakiego typu nowsze diody mogę zastosować, by dostać więcej światła?
Zależy mi na podobnej barwie (circa 4500-5500K) i zbliżonym poborze mocy (obecnie ponoć rzędu 10W, może trochę wzrosnąć). Nie chcę dokładać driverów itp. - latarka ma być możliwie prosta, nawet za cenę efektywności. Byłoby dobrze, gdyby nowe diody pasowały do obecnych reflektorów (płytka pod diodą nie szersza niż 7 mm). Idealnie byłoby zastosować 3 diody 3-5W (będzie najmniej rzeźbienia - odkręcić, przelutować, przykręcić), ale nie wykluczam innych rozwiązań (znana na forum latarka Tecline US-15, 10W z pojedynczą XML T6, zasilana z 3x R14 świeciła znacznie jaśniej, niż to moje cudo).
Podrzucicie jakąś propozycję?
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Na moje oko diody to XR-E (strona CREE produktu, czyli 251lm@4W (prąd maksymalny ok. 1A).
IMHO możesz spróbować wsadzić 3 płytki "star" z XM-L (ale zanim to zrobisz sprawdź, jak ta soczewka pasuje do nich) - czyli nawet ok. 2500lm przy 30W , ale widzę dwa problemy zwiększenia mocy:
- odprowadzanie ciepła (ta płytka nie wystarczy przy 30W IMHO, jeśli nie połączysz jej termicznie z wodą)
- zasilanie (ile ogniw 17670 wchodzi do latarki?). Pomnóż sobie napięcie * pojemność i otrzymasz energię zgromadzoną w pakiecie; podziel to przez moc diod i odejmij z 10-20%, a otrzymasz czas świecenia. Może się okazać, że czas będzie nieakceptowalnie krótki.
I myślę, że jednak drivery powinieneś zastosować (choćby jakieś proste na 8xAMC), bo XM-L może nie wytrzymać zasilania bezpośrednio z dobrego akumulatora.
Warto też rozważyć wymianę na ogniwa LiIon (z jednego uzyskasz ok. 6Wh) połączone równolegle.
Co to za latarka? Scubatech (która)?
IMHO możesz spróbować wsadzić 3 płytki "star" z XM-L (ale zanim to zrobisz sprawdź, jak ta soczewka pasuje do nich) - czyli nawet ok. 2500lm przy 30W , ale widzę dwa problemy zwiększenia mocy:
- odprowadzanie ciepła (ta płytka nie wystarczy przy 30W IMHO, jeśli nie połączysz jej termicznie z wodą)
- zasilanie (ile ogniw 17670 wchodzi do latarki?). Pomnóż sobie napięcie * pojemność i otrzymasz energię zgromadzoną w pakiecie; podziel to przez moc diod i odejmij z 10-20%, a otrzymasz czas świecenia. Może się okazać, że czas będzie nieakceptowalnie krótki.
I myślę, że jednak drivery powinieneś zastosować (choćby jakieś proste na 8xAMC), bo XM-L może nie wytrzymać zasilania bezpośrednio z dobrego akumulatora.
Warto też rozważyć wymianę na ogniwa LiIon (z jednego uzyskasz ok. 6Wh) połączone równolegle.
Co to za latarka? Scubatech (która)?
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
Dziękuję za odpowiedzi i za identyfikację diody! Dzięki Wam wiem już mniej więcej, na czym stoję
Latarka to tajwańskie Saeko Dive. Scubatech sprzedawał ją u nas jako "Alu 50 wrakowa", LINK. W głowicy nie znalazłem żadnej elektroniki, nawet rezystora. W zasadzie ma to sens, z datasheeta XR-E wynika że diodom pasuje napięcie podawane przez pakiet. Przy 3,3V jest prąd rzędu 500 mA na diodę.
W pakiecie siedzi 6 ogniw NiMH 17670. Czy coś jeszcze - nie wiem, bo całość jest w osłonie. Pakiet nie jest zużyty, póki co nie planuję go wymieniać. Nie chcę także ciągnąć z niego znacznie większego prądu, niż obecnie - a wychodzi mi na to, że teraz biorę z niego góra 2A.
Powiedzmy, że mogę zwiększyć prąd do 3A. Mam miejsce na driver (chociaż chętnie bym go pominął). Przy trzech diodach mogę dać 1A na każdą. Czy jest coś, co zaświeci mi istotnie mocniej niż XR-E?
Druga opcja to zastosowanie tylko jednej diody. Czy coś da mi więcej światła niż XM-L z prądem 3A? Wiem, że wtedy muszę zastosować driver.
PS. ptja, pozdrawiam - znamy się z forów nurkowych
Latarka to tajwańskie Saeko Dive. Scubatech sprzedawał ją u nas jako "Alu 50 wrakowa", LINK. W głowicy nie znalazłem żadnej elektroniki, nawet rezystora. W zasadzie ma to sens, z datasheeta XR-E wynika że diodom pasuje napięcie podawane przez pakiet. Przy 3,3V jest prąd rzędu 500 mA na diodę.
W pakiecie siedzi 6 ogniw NiMH 17670. Czy coś jeszcze - nie wiem, bo całość jest w osłonie. Pakiet nie jest zużyty, póki co nie planuję go wymieniać. Nie chcę także ciągnąć z niego znacznie większego prądu, niż obecnie - a wychodzi mi na to, że teraz biorę z niego góra 2A.
Powiedzmy, że mogę zwiększyć prąd do 3A. Mam miejsce na driver (chociaż chętnie bym go pominął). Przy trzech diodach mogę dać 1A na każdą. Czy jest coś, co zaświeci mi istotnie mocniej niż XR-E?
Druga opcja to zastosowanie tylko jednej diody. Czy coś da mi więcej światła niż XM-L z prądem 3A? Wiem, że wtedy muszę zastosować driver.
PS. ptja, pozdrawiam - znamy się z forów nurkowych
Po najmniejszej lini oporu dałbym XM-L2 ze sterownikiem na 8-10 AMC + soczewkę. Jeśli chciałbyś 3 diody wtedy 3szt XP-G2 + 3 sterowniki po 3-4 AMC i także 3 dedykowane soczewki, podobne wymiarowo ew 1 potrójną. XM-L - ok 3A i ok 1000lm, 3xXP-G przy 1,4A każda to nawet ponad 1400lm łącznie. Obecnie pewnie jest z 500lm. Można też spróbować 3 XM-L bez drivera - rezystancja akumulatora załatwi sprawę ale też zasilanie nie wytrzyma za długo takiego traktowania i kto wie jak bardzo będzie się rozgrzewać sama latarka wewnątrz (ogólnie tego rozwiązania nie polecam).
Czyli pakiet to pewnie 3S2P - 3,6V 7,6Ah (ok. 27Wh; widzę, że akumulatorki w tym rozmiarze mają ok. 3800mAh)
Jak wsadzisz XM-L (albo XM-L2) z driverem 2,8-3A (koszt jest malutki, więc ja bym nie ryzykował bezpośredniego zasilania), to będziesz miał co najmniej tyle światła, co z Tecline US-15 i około 2-3h świecenia pełną mocą (tylko "klocek" większy i już jako backup do uprzęży nie będzie pasować, jak US-15).
@Teo: co do znajomości z forum (którego?): dla wygody używam nazwiska, więc i łatwo "zlokalizować"
Jak wsadzisz XM-L (albo XM-L2) z driverem 2,8-3A (koszt jest malutki, więc ja bym nie ryzykował bezpośredniego zasilania), to będziesz miał co najmniej tyle światła, co z Tecline US-15 i około 2-3h świecenia pełną mocą (tylko "klocek" większy i już jako backup do uprzęży nie będzie pasować, jak US-15).
@Teo: co do znajomości z forum (którego?): dla wygody używam nazwiska, więc i łatwo "zlokalizować"
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
Dziękuję za porady. Podręczę googla i na coś się zdecyduję.
Na pierwszy rzut oka bardziej podoba mi się opcja z 3x XP-G2, niż z 1x XM-L2. Po pierwsze, trzy podłączone równolegle, niezależne zestawy (sterownik + dioda) dają większy komfort w przypadku awarii: gdy któryś padnie, pozostałe świecą. Po drugie, jest więcej opcji konfiguracji. Przykładowo, obecnie można ustawić w sterownikach prąd <1A, a w przyszłości - np. po zmianie pakietu na bardziej wydajny - przelutować drivery na 1,4A i cieszyć się mocniejszym światłem. Z trzema diodami będzie trochę więcej dłubania, ale w końcu na tym polega DIY
ptja: latarka jest dzielona, z pakietem w zasobniku przy pasie i głowicą na goodmanie. Tecline US-15 jako backup na szelkę nadaje się tak sobie, bo ma dość szeroką głowicę. A fora to FN i divetrek, oczywiście - na tym pierwszym udzielałem się w GEPN, zanim przenieśliśmy się na facebooka. Nick ten sam.
Na pierwszy rzut oka bardziej podoba mi się opcja z 3x XP-G2, niż z 1x XM-L2. Po pierwsze, trzy podłączone równolegle, niezależne zestawy (sterownik + dioda) dają większy komfort w przypadku awarii: gdy któryś padnie, pozostałe świecą. Po drugie, jest więcej opcji konfiguracji. Przykładowo, obecnie można ustawić w sterownikach prąd <1A, a w przyszłości - np. po zmianie pakietu na bardziej wydajny - przelutować drivery na 1,4A i cieszyć się mocniejszym światłem. Z trzema diodami będzie trochę więcej dłubania, ale w końcu na tym polega DIY
ptja: latarka jest dzielona, z pakietem w zasobniku przy pasie i głowicą na goodmanie. Tecline US-15 jako backup na szelkę nadaje się tak sobie, bo ma dość szeroką głowicę. A fora to FN i divetrek, oczywiście - na tym pierwszym udzielałem się w GEPN, zanim przenieśliśmy się na facebooka. Nick ten sam.
zgadzam się.Teo pisze:Na pierwszy rzut oka bardziej podoba mi się opcja z 3x XP-G2, niż z 1x XM-L2./.../w przypadku awarii: gdy któryś padnie, pozostałe świecą.
Możesz też wsadzić 3x XM-L - w końcu nie ma obowiązku pchać w nie maksymalnego prądu, ale z drugiej strony XP-G łatwiej skupić w "miecz świetlny", bo struktura mniejsza.
a to może kiedyś się spotkamy nad i pod wodąTeo pisze:ptja: /.../udzielałem się w GEPN
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
Przyjmijmy, że biorę 3 diody i podaję każdej 700 mA.
Które będą świecić jaśniej: XP-G2 czy XM-L2? Dobrze myślę, że te drugie?
I że taki zestawik zaświeci jaśniej niż jedna XM-L2 potraktowana prądem trzykrotnie większym (2,1 A)?
Jaki polecicie sterownik 700-800 mA do XP-G i XM-L? Najprostszy: bez mikrokontrolera, trybów itp., z małymi stratami, zasilany 2,8-4V?
Które będą świecić jaśniej: XP-G2 czy XM-L2? Dobrze myślę, że te drugie?
I że taki zestawik zaświeci jaśniej niż jedna XM-L2 potraktowana prądem trzykrotnie większym (2,1 A)?
Jaki polecicie sterownik 700-800 mA do XP-G i XM-L? Najprostszy: bez mikrokontrolera, trybów itp., z małymi stratami, zasilany 2,8-4V?
takTeo pisze:Przyjmijmy, że biorę 3 diody i podaję każdej 700 mA.
Które będą świecić jaśniej: XP-G2 czy XM-L2? Dobrze myślę, że te drugie?
tak. Przy 3x większym prądzie światła będzie ok. 2,5x więcejTeo pisze:I że taki zestawik zaświeci jaśniej niż jedna XM-L2 potraktowana prądem trzykrotnie większym (2,1 A)?
przy liniowym sterowniku (na 2xAMC) stracisz około 0,6W/diodę ( (3,6V-2,8V)*0,7A ), czyli sprawność będzie ok. 77%. Niby nie rewelacyjnie, ale nie wiem, czy sterownik impulsowy zasilany z 3,6V (diody musiałyby raczej być szeregowo, a sterownik typu "boost") będzie znacząco lepszy.Teo pisze:Jaki polecicie sterownik 700-800 mA do XP-G i XM-L? Najprostszy: bez mikrokontrolera, trybów itp., z małymi stratami, zasilany 2,8-4V?
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
Dzięki. Straty na AMC przeżyję. W połączenia szeregowe nie będę się bawić z zasady - mają być trzy niezależne układy (gdy któryś ma awarię, reszta działa).
Dzięki forum koncepcja się krystalizuje:
3x XM-L2, wysoki bin, ok. 5000K,
3x sterownik 700 mA na 2xAMC,
optyka do XM-L2 ze skupieniem 8-10 stopni.
Gdzie się takie rzeczy kupuje?
Jeżeli z TAKIEGO STEROWNIKA wyrzucę 2 AMC, to dostanę pożądane 700 mA?
Dzięki forum koncepcja się krystalizuje:
3x XM-L2, wysoki bin, ok. 5000K,
3x sterownik 700 mA na 2xAMC,
optyka do XM-L2 ze skupieniem 8-10 stopni.
Gdzie się takie rzeczy kupuje?
Jeżeli z TAKIEGO STEROWNIKA wyrzucę 2 AMC, to dostanę pożądane 700 mA?
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Diody są przykręcone do metalowej podstawy. Obecnym XR-E to wystarcza. Na ile sprawdzi się z XM-L, wyjdzie w praniu.Calineczka pisze:nie doczytałem....czy coś odbiera ciepło z diodek i przekazuje je na body?
Chłodzenia sterowników póki co nie przemyślałem. Jest gdzie je przymocować, więc da się to zrobić.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 18 lut 2013, 19:02 przez Teo, łącznie zmieniany 1 raz.
A może po prostu takie coś
http://allegro.pl/le35xpgs-led-light-engine-3-x-xp-g-driver-led-i3037008996.html
ewentualnie takie
http://allegro.pl/cree-xlamp-3x-xp-g-r5-modul-soczewka-carclo-20mm-i3021440866.html
i do tego np. taki driver
http://sklep.ledim.pl/?misc=26
lub zapytać MRelektronik lub Edim'a o driver bardziej pasujący do twojego zasilania.
http://allegro.pl/le35xpgs-led-light-engine-3-x-xp-g-driver-led-i3037008996.html
ewentualnie takie
http://allegro.pl/cree-xlamp-3x-xp-g-r5-modul-soczewka-carclo-20mm-i3021440866.html
i do tego np. taki driver
http://sklep.ledim.pl/?misc=26
lub zapytać MRelektronik lub Edim'a o driver bardziej pasujący do twojego zasilania.