Szczególny przypadek 'latarki' LED-owej

dane techniczne, zdjęcia i ciekawostki o diodach świecących
Awatar użytkownika
KubaPe
Posty: 9
Rejestracja: niedziela 17 lut 2013, 11:05
Lokalizacja: Sosnowiec

Szczególny przypadek 'latarki' LED-owej

Post autor: KubaPe »

Witam wszystkich serdecznie, jako że jest to mój pierwszy post na tym forum to kłaniam się nisko i czym prędzej przechodzę do rzeczy. Na wstępie powiem, że z elektroniką mam tyle wspólnego co hipopotam z baletem dlatego ew. odpowiedzi prosiłbym formułować w sposób zrozumiały dla laika :)

Przechodząc jednak do rzeczy. Ostatnimi czasy postanowiłem zabrać się za projekt, który od jakiegoś czasu nie dawał mi spokoju. Mowa tu o zrobieniu propa znanego ze sławnej sagi Lucasa - Gwiezdne Wojny. Mam tu oczywiście na myśli miecz świetlny, przejrzałem kilka tematów na tym forum, lecz nigdzie nie znalazłem interesujących mnie odpowiedzi. Oto kilka informacji, które mam nadzieję nakreślą moją wizję tego projektu. Sam 'prop' będzie się składał z 2 elementów:
- pół-przeźroczystej(mlecznej) rury plexi(lub z poliwęglanu) o średnicy ok. 2,5 cm bądź jak kto woli 1 cala i długości ok. 90 cm mającej służyć jako 'ostrze',
- aluminiowa rękojeść z zamontowaną w środku diodą LED (włącznikiem i bateriami).

Jeżeli chodzi o zastosowanie, to miałoby to służyć zarówno jako element estetyczny (przez co potrzebne jest w miarę równomierne oświetlenie całej długości rury), jak i do walk pokazowych.

Teraz do konkretów: zrobiłem zakupy, udało mi się w końcu znaleźć diody, których szukałem. Więc tak, zakupiłem następujące bajery:
- Dioda Seoul P4 3,5W Green,
- Dioda Seoul P4 3,5W Royal Blue,
- 2x radiator do odprowadzania ciepła z diody,
- naklejki termo-przewodzące pod diody,
- 2x soczewka,
- 2x uchwyt pod optykę,

Teraz pytanie, w jaki sposób dobrać zasilanie do czegoś takiego. Chcę to zasilać bateriami li-ion, pytanie iloma i jakimi. Jak pisałem wcześniej, jestem zupełnym nowicjuszem jeżeli chodzi o teorie (praktykę zresztą też) w elektronice, więc dobory napięcia/natężenia itp. to dla mnie czarna magia. Kolejną sprawą jest włącznik. Pytanie czy takie coś - http://allegro.pl/przycisk-zwierny-wand ... 13836.html się nada. No i ostatnie pytanie, czy będę potrzebował zamontować tu jeszcze jakiś tranzystor, rezystor czy sam Pan jeden wie co jeszcze, żeby to sprawnie działało.

Z góry dziękuję za Wasze odpowiedzi, rady i wyrozumiałość.

Pozdrawiam,
Kuba
macgap90
Posty: 401
Rejestracja: poniedziałek 07 lis 2011, 12:02
Lokalizacja: Głowno

Post autor: macgap90 »

Witamy na forum :)
Zasilanie myślę że 18650 (w sklepiku od woytazo kupisz za groszę bardzo dobre ogniwa) wystarczą na ok.2h ciągłego świecenia.
sterownik diod na amc7135 (płytki i same układy tez sa w sklepiku poszukaj) prąd 700mA powinien wystarczyć więc wystarczą 2 amc na każdą diodę.
Włącznik jak najbardziej się nada.
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

Witaj Kuba :-)
Pytanie, dlaczego led-tech? Zdarza się, że towar od nich nie dotrze a oni nic sobie z tego nie robią.
Obejrzyj:
http://sensu.pl/?go=products&cat_id=36

Poszukaj postów Pyry o mieczu świetlnym, to fan Gwiezdnych Wojen i świetny elektronik, nie będziesz musiał "wyważać drzwi" :-)

p.s. nie wiem, czy LED świecący z jednej strony równomiernie to oświetli...trzeba by popróbować. A może taśma led do środka?
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Re: Szczególny przypadek 'latarki' LED-owej

Post autor: Pyra »

Witaj
KubaPe pisze:Mowa tu o zrobieniu propa znanego ze sławnej sagi Lucasa - Gwiezdne Wojny.
No to już jesteś moim ulubionym userem ;)
Wszystko zależy od wielu czynników. Przede wszystkim elektronika. musisz znać Vf diod, czyli napięcie jakie na nich występuje przy przepływie prądu 1A. Tak tak 1A, już wyjaśniam dlaczego. Moim założeniem jest, rozjaśniania miecza podczas włączenia do poziomu 600 - 700mA. To jest normalny stan. Podczas zderzenia, dioda dostaje impuls prądu max, co powoduje krótki błysk. Wyłączenie miecza powoduje ściemnienie LEDa.
Vf diody jest potrzebne do określenia zasilania, może się okazać, że 1 LiIon nie wystarczy. Do starowania prądem (jasnością) LEDa najkorzystniej było by zastosować AMCki, ale one nie nadają się do wyższych napięć...
Cały sterownik oparty o mikroprocesor mogę opracować, więc to nie stanowi problemu...
Aha ostrze powinno mieć przynajmniej 100 - 110cm.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
KubaPe
Posty: 9
Rejestracja: niedziela 17 lut 2013, 11:05
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: KubaPe »

Bardzo dziękuję za szybkie odpowiedzi.

Więc tak, ten sklep wybrałem ze względu na dostępność tych konkretnych LED'ów. Z tego co wyczytałem, a orientowałem się w temacie dość długo, wyszło że są to najczęściej używane diody przez producentów tego typu zabawek. Do sklepu Sensu pisałem wielokrotnie, zamówiłem tam holdery i soczewki do diod ale z serii P4, mieli jedynie kolorowe diody 1W. Z tego co wiem diody te spokojnie radzą sobie z podświetleniem rur z plexi oraz poliwęglanowych. Z pewnością spróbuje się skontaktować z użytkownikiem Pyra. Wydaje mi się, że najlepiej będzie porozmawiać z kimś, kto robił już coś takiego i ma o tym pojęcie.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Tu masz przykład 1m ostrza podświetlanego diodą 1W

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
KubaPe
Posty: 9
Rejestracja: niedziela 17 lut 2013, 11:05
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: KubaPe »

Witam,

wygląda to dosyć imponująco. Nie mniej jednak z racji że zakupiony sprzęt już został wysłany, mam nadzieję że dotrze cały i 'zdrowy'. Fakt, że dioda 1W radzi sobie z podświetleniem plexi w taki sposób, utwierdza mnie tylko w przekonaniu, że 3,5W które kupiłem będą jak znalazł. Teraz tak, jeżeli chodzi o większość konstrukcji jakie udało mi się zobaczyć, zawierały one w swojej budowie także soundboard. Oto przykładowy schemat:
Obrazek

Nigdzie nie spotkałem się ze sterownikami. Przepraszam za niewiedzę w temacie, po prostu próbuję zdroworozsądkowo podejść do tematu pytając 'dlaczego tak a nie inaczej' :) W większości schematów i poradników pojawiało się coś o nazwie 'buckpuck'. Nie jestem pewien tylko, czy to jest właśnie ten w/w sterownik. Póki co, ja jedynie chce zrobić bajerancko wyglądającą latarkę, która się włącza i wyłącza. Nic więcej. Żadnych błysków itp. Jak poczuję się ciut pewniej w temacie, może zaadaptuję do moich zabawek także dźwięk. Jeżeli chodzi o zasilanie, to większość z ludzi, z którymi dane mi było rozmawiać na ten temat, pisało że zasilają swoje układy 3 lub 4 bateriami AAA ze względu na rozmiar. To też jest istotną rzeczą, gdyż na 'bebechy' mam określoną ilość miejsca. Zasadniczo nic z o średnicy większej niż 3 - 3,1cm nie wejdzie do obudowy którą przygotowuję.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Schemat który przedstawiłeś to typowa amerykańska "przeróbka" czyli po najmniejszej linii oporu.
Za ograniczenie prądu odpowiada jedynie rezystor wpięty do kolektora tranzystora, którego baza jest sterowana z wyjść załączające poszczególne sekcje diod w oryginale.

Według danych, które mi podesłałeś. możemy pokusić się o przeróbkę popularnego driverka AK-47. Na początek można ograniczyć jego funkcjonalność do rozjaśniania i ściemniania (załączenie i wyłączenie) co da złudzenie wysuwania i chowania ostrza.
Sterowanie dowolnym mikrostykiem.
Mamy możliwość uzyskania dość szerokiego zakresu prądów średnich, przy czym, jego wartość nigdy nie przekroczy dopuszczalnego. Zasilanie może być w miarę uniwersalne: LiIon, 3xAA lub 4 x aku AA.
Program mogę napisać za kilka dni, bo czekam na twardy dysk, po awarii mojego.
Radiator który pokazałeś nic nie da. Trzeba dorobić odpowiedni element z aluminium, który zapewni odprowadzenie ciepła na metalową obudowę, inaczej nie dawał bym więcej jak 500 - 600mA.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
KubaPe
Posty: 9
Rejestracja: niedziela 17 lut 2013, 11:05
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: KubaPe »

Ciut bardziej skupiłem się na poszukiwaniu właściwego rezystora i w większości tematów ludzie piszą o wyższości przetwornicy BuckPuck 700/1000mA nad rezystorem. Teraz pytanie czy coś takiego:
http://allegro.pl/zasilacz-przetwornica ... 31496.html
nadałoby się do napędzenia led'a który wybrałem. Pytanie brzmi jednak, który wybrać? 700mA czy 1000mA? Jaka jest różnica oraz który (i dlaczego) będzie lepszym rozwiązaniem. Jeżeli chodzi o źródło zasilania to chcę użyć akumulatorków w rozmiarze AAA. O ile dobrze rozumuję, musiałyby one być połączone szeregowo, wtedy uzyskałbym napięcie 3,6V co wg. informacji technicznych o diodzie:
V typ.: 3.25 V
V max.: 3.80 V
byłoby w sam raz. Jeżeli wypisuję kompletne bzdury to bardzo proszę, poprawcie mnie :)
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Coś mi linki nie działają, sprawdzę w pracy...
Przetwornice dedykowana do LEDów mają stabilizację prądu, przez co jasność nie spada w miarę rozładowania źródła zasilania, a tak się dzieje przy rezystorze.
Zasilanie 3xAAA to nie ta droga. Ogniwa mają małą pojemność, co w połączeniu z prądem nawet 700mA, nie da długiego czasu świecenia, obawiam się, że użyteczny czas pracy będzie się wahał w okolicy 30 - 45min.
Abyśmy cokolwiek mogli powiedzieć o prądzie jakim możesz zasilać diodę, to musimy wiedzieć jaką obudową dysponujesz, i jak dokładnie będzie zrealizowane chłodzenie diody.

Postaraj się o celofan do pakowania kwiatów w dużym arkuszu. Celofan ten po zwinięciu go w kilka warstw, wkłada się wewnątrz rury i działa on jak dyfuzor, czyli ostrze świeci w miarę równomiernie. Na końcu warto dać krążek wycięty z pół odbijającego materiału, ja wybrałem metalizowany woreczek po elementach elektronicznych.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
KubaPe
Posty: 9
Rejestracja: niedziela 17 lut 2013, 11:05
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: KubaPe »

Witam,

jeżeli chodzi o obudowę to całość będzie oparta na 2 aluminiowych rurach. Zewnętrznej (fi 35 mm i grubości ścianki 2mm) oraz wewnętrznej fi 32mm i grubości ścianki 1mm). Nie wykluczone, że zaadaptuję tam jeszcze elementy z pcv dla wyglądu. Całe 'bebechy' planuję wsadzić do rurki pcv, by w miarę sztywno to siedziało w obudowie i nie latało z góry na dół. Jeżeli zaś chodzi o chłodzenie, to z początku miałem zamiar zastosować wklejone w pierwszym poście radiatory, które zakupiłem wraz z termo-przewodzącymi naklejkami do przyklejenia pcb z diodą. Świadomość, że jednak ten radiator na wiele się nie zda, troszkę mnie zmartwiła, gdyż nie bardzo mam pomysł w jaki sposób rozwiązać odprowadzanie ciepła, by dioda mogła działać na maksimum swoich możliwości. Jestem otwarty na propozycje i wszelkie pomysły.

Jeżeli chodzi o samo ostrze to jest to najmniejsze z moich zmartwień na tą chwilę. Jako, że planuję użyć rury mlecznej (nie przeźroczystej) podejrzewam, że nie powinno być z tym większych problemów.

Jeżeli chodzi o ogniwa to lepsze w takim razie będą AA?

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Co do diody, to proponuję dać komuś do wytoczenia moduł, który będzie ciasno wchodził wewnątrz rękojeści, tak aby dobrze przekazywać ciepło na obudowę. Będzie on jednocześnie bazą do zamocowania ostrza. Co do rury, to mleczna jest dobra przy zastosowaniu szeregu małych diodek zapalanych po kolei, w przypadku LED mocy, uważam, że lepsza jest przezroczysta rura z celofanem.
Zasilania to 3 lub 4xAA powinno wystarczyć, lepsze jednak były by LiIon, jednak to wiąże się już z zakupem ładowarki. Można wtedy użyć 2 lub 3 x AMC7135. Dostaniesz je tutaj. Napisz do Bociana, to na pewno dostaniesz polutowane na płytce.
2xAMC to 700mA
3xAMC to 1A

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
KubaPe
Posty: 9
Rejestracja: niedziela 17 lut 2013, 11:05
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: KubaPe »

Ano wytoczenie sobie czegoś takiego byłoby super, niestety nie mam dostępu do tego typu urządzeń, a obstawiam, że zlecenie tego jakiejś firmie zajmującej się obróbką metali kosztowałoby straszne pieniądze. Jeżeli miałbym dostęp do czegoś takiego, to nie bawiłbym się w ogóle w aluminiowe rurki, tylko zrobił projekt poszczególnych elementów i wytoczył po prostu całą rękojeść na wzór zachodnich firm np Customsabershop i miałbym prop na miarę filmowych replik. Nie powiem, że mi to nie przeszło przez myśl, jednak po kilku godzinach poszukiwań poddałem się i postanowiłem spróbować szczęścia z rurami aluminiowymi.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Nie chcę wskazywać konkretnej osoby, ale jest kilka na forum, które mają możliwości toczenia. O ile nie ma gwintów, to pójdzie łatwo.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
KubaPe
Posty: 9
Rejestracja: niedziela 17 lut 2013, 11:05
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: KubaPe »

Niestety gwinty są. Poszedłem za Twoją radą i obdzwoniłem kilku tokarzy z mojej okolicy. Projekt to mniej więcej coś takiego:

Obrazek

Pojutrze umówiłem się z jednym rzemieślnikiem lokalnym na omówienie tego projektu. Zobaczymy na ile wyceni coś takiego. Do tego od razu zrobiłbym radiator na diodę idealnie pasujący pod tą rękojeść.

Pozdrawiam.
ODPOWIEDZ