Upiecz swoją chińską latarkę

...warsztat małego eksperymentatora, czyli jak gnębiliśmy różne rzeczy żeby je lepiej poznać ...
Awatar użytkownika
tomeksz68
Posty: 787
Rejestracja: sobota 17 mar 2012, 20:48
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: tomeksz68 »

Witam
Najprostszą metodą usunięcia anodyzacji z aluminium jest sporządzenie roztworu chyba to wodorotlenek wapnia i...siup do kąpieli obudowę ;)
Wygląda to tak: Szklanka 250ml + dwie zakrętki KRETA. Tak dokładnie tego do przetykania rur. Dolewamy wody najlepiej ciepłej. Im więcej dosypiemy "krecika" tym szybciej zajdzie reakcja. pamiętajmy aby nie przesadzić. Według mnie max. trzy nakrętki na 250ml. Zanurzamy element z , którego chcemy usunąć anodyzację najlepiej ciągle mieszając całą zawartością. Jest oczywiście minus tej operacji, jeśli przeciągniemy w czasie kąpiel aluminium zmatowieje i będzie wyglądać jak po szkiełkowaniu. Uważajmy w tej zabawie bo po włożeniu aluminium do roztwory zaczyna ono się prawie gotować i znacznie wzrasta temperatura. Końcowa faza to płukanie w czystej wodzie i wymycie w roztworze mydła. W taki sposób usuwałem wielokrotnie anodyzację z elementów sprzętu RTV.
PS. Anodyzacja przechodzi w kolor rudy [rdzawy, miedziany] w przypadku długo trwałego działania promieni ultra fioletowych [słoneczne].

pozdrawiam Tomek
Ostatnio zmieniony niedziela 27 sty 2013, 14:56 przez tomeksz68, łącznie zmieniany 2 razy.
Krawiec.diy
Posty: 83
Rejestracja: czwartek 08 lis 2012, 04:35
Lokalizacja: Czapury/Gądki

Post autor: Krawiec.diy »

Tylko trzeba uważać z roztworem bo wodorotlenek sodu ( główny składnik Kreta ) może dokonać więcej zniszczeń bo potrafi zrobic ładne wżery jeśli za długo jest w tej kąpieli, po wyciągnieciu z kąpieli w krecie faktycznie alu robi sie szare lub nawet czarne ( zależy od stopu ) ale po krótkiej kąpieli w kwasie azotowym mamy alu ładnie rozjaśnione ale też trzeba uważać na czas bo kwas azotowy tez wżera sie w materiał.

Aha i uważajcie na dolewanie ciepłej wody do kreta bo pamiętajcie że zachodzi reakcje i zaczyna wydzielać się duża ilość ciepła i jesli wlejemy za gorącą wode to roztwór zacznie wrzeć i może zacząć pryskać.
Awatar użytkownika
Saud
Posty: 115
Rejestracja: wtorek 02 lut 2010, 21:01
Lokalizacja: Z miasta stu mostów

Post autor: Saud »

Pyra pisze: Tytuł tego filmiku, nie jest właściwy.
?? :mrgreen:

Wygrzewanie 110-120 C
http://www.finishing.com/0000-0199/062.shtml

Polecam poszukac "po Chomikach" :mrgreen: Stefan Sekowski Galwanotechnika Domowa
jest tam wspomniane o wygrzewaniu ...

Nieodwracalne uszkodzenie powoki + rozpad barwnika

Do usuniecia anody uzywam Con-Coil
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Saud pisze:
Pyra pisze: Tytuł tego filmiku, nie jest właściwy.
?? :mrgreen:

Nieodwracalne uszkodzenie powoki + rozpad barwnika
No właśnie, a nie "usunięcie anodyzacji"... ;)

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Vigo
Posty: 908
Rejestracja: niedziela 14 sie 2011, 20:38
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Vigo »

Pyra pisze:Witam
Tytuł tego filmiku, nie jest właściwy. Anodyzacja jest procesem wytworzenia na powierzchni aluminium, warstwy tlenków. Warstwa ta jest początkowo porowata, w rozmiarze mikro. Te mikro szczeliny wykorzystuje się do wprowadzenia, w przezroczystą warstwę tlenku, barwnika. Potem wykonuje się proces zamykania porów.
O ile barwnik jest nieorganiczny (drogie rozwiązanie) to temperatura mu nic nie zrobi, jeśli zastosowano barwnik organiczny (dużo tańszy) to pod wpływem wysokiej temperatury, barwnik może zmienić barwę, lub nawet wypalić się z mikro szczelin.

Pozdrawiam
Pyra, dzięki za wyjaśnienie, bo też mi to coś nie bardzo pasowało, aby samo wyprażenie usuwało oksydę, ona po prostu się odbarwia/przebarwia i tyle.
Poddanie działaniu odpowiedniej temperatury usuwa/zmienia barwnik, a nie powłokę.


___
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

Wg opisu następuje zniszczenie powłoki z powodu dużej różnicy w rozszerzalności cieplnej metalu i tlenku.
Sterownik extended v3.5 HE <klik>
Instrukcje sterowników w PDF <klik>

kontakt: info(at)krypton(dot)pl
(podstawić @ i . w stosowne miejsca)
adek19
Posty: 87
Rejestracja: niedziela 23 gru 2012, 13:26
Lokalizacja: LU

Post autor: adek19 »

Witam,
ale to wygrzewanie w piekarniku to chyba nie ma nic wspólnego ze zdjęciem powłoki (farby) ani usunięciem anodyzacji?
BALDER SE-2 || UltraFire C8 XM-L 2.8A ||
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
greg pisze:Wg opisu następuje zniszczenie powłoki z powodu dużej różnicy w rozszerzalności cieplnej metalu i tlenku.
Owszem, zniszczenie integralności powłoki, a nie jej usunięcie... powłoka pęka i się rozszczelnia.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Właśnie jestem świeżo po przypalaniu chińskiej czarnej latarki (aurora sh0030). Gdy grzejemy tylko chwilę to kolor otrzymujemy miedziany, jeśli dłużej to złoty.
Środkowa część przypalana tylko chwilę (gdy zauważyłem zmianę barwy to przestałem, lewa część nieco dłużej a prawa znacznie dłużej.
Obrazek
adek19
Posty: 87
Rejestracja: niedziela 23 gru 2012, 13:26
Lokalizacja: LU

Post autor: adek19 »

ElSor, a możesz jaśniej, czym przypalałeś jak długo?
BALDER SE-2 || UltraFire C8 XM-L 2.8A ||
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Zwykły palnik na kartridże turystyczne z propan-butanem z castoramy. Czas grzania ok 30-40 sek na raczej słabym ogniu. Myślę, że zwykła kuchenka gazowa da dokładnie ten sam efekt.
Dodam też, że nieco agresywniej potraktowałem te 2 jaśniejsze kawałki i zrobiły się ciemniejsze (znów bliżej im do miedzi).
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Takie pieczenie nie wpłynie przypadkiem na jakość powłoki - nie będzie bardziej krucha i mniej odporna.
ILPT
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Przeprowadziłem taki mały test - jak dla mnie bez zauważalnych zmian, próbki anodyzacji koloryzującej o grubości 25&#181;m z 1dnej z polskich firm są tak samo twarde.

Takie małe porównanie otrzymanych barw z dostępnymi kolorami anodyzacji:
Obrazek
Awatar użytkownika
Rysiu.
Posty: 1461
Rejestracja: poniedziałek 12 paź 2009, 22:30
Lokalizacja: południe

Post autor: Rysiu. »

To i ja upiekłem sobie, co prawda nie jest to latarka ale efekt jest naprawdę fajny.
Trzy minuty nad słabym ogniem z kuchenki gazowej i mam kolor złoty.

Na żywo wygląda to o wiele lepiej i jest bardziej złote.

Obrazek
UF C2: XM-L2 T6 3C @8AMC; XM-L U2 1C @10AMC; XM-L2 T6 3C@10AMC; XM-L2 U3 7A@10AMC
Awatar użytkownika
Jacek318
Posty: 684
Rejestracja: środa 19 gru 2012, 21:39
Lokalizacja: Haga

Post autor: Jacek318 »

Latarka upieczona na "miedziany" kolor w 250 stopniach C. przez około 20 minut.
Na początku piekarnik ustawiłem na 200 stopni ale nie widziałem efektów, więc podkręciłem na max.

Obrazek
Obrazek
ODPOWIEDZ