Witam
greg pisze:tery pisze:tak pracują pociągi, szynobusy itp.
Tylko dlatego, że ruszenie składem o masie kilku tysięcy ton byłoby niemożliwe przy zastosowaniu mechanicznej przekładni.
To jest właśnie podstawowy problem, czasem w mniejszych jednostkach stosuje się skrzynie automatyczne z klasyczną przekładnią hydrokinetyczną, gdyż dokonują one konwersji momentu obrotowego. W elektrowozach z silnikami prądu stałego, też stosuje się swego rodzaju przekładnie, polegające na zmienia połączeń elektrycznych wszystkich silników trakcyjnych od szeregowego na start do równoległego przy dużych prędkościach.
Wady tej nie maja obecnie stosowane elektrowozy z silnikami klatkowymi i falownikami...
Najkorzystniej pod względem momentu obrotowego wypadają silniki BL (bezszczotkowe) z magnesami trwałymi, jednak tu już wchodzą pewne ograniczenia technologiczne i cenowe.
greg pisze:Aktualnie jednak większość to elektrowozy trakcyjne i taka jest tendencja (mniejsze straty energii właśnie).
W europie tak, jednak kraje o rozległej infrastrukturze (USA, Kanada, dawne ZSRR, Indie) wykorzystują lokomotywy spalinowe, w związku z kosztami eksploatacji infrastruktury zasilającej i stratami energii na długich odcinkach linii. Niestety dominująca jest ekonomia, niezależnie od tego co podają prospekty reklamowe.
Układy start stop, OK, fajnie wyglądają w teorii, ale ilość generowanych zanieczyszczeń w momencie rozruchu, jak i ilość energii pochłanianej na ten proces jest skutecznie przemilczana. Kwestią otwartą pozostaje też trwałość tych podzespołów....
tery pisze:Cały sęk w tym,że tam silnik(MAN CR 440,taki sam mam w ciągniku siodłowym) pracuje w stałych warunkach,obrotach a co za tym idzie pracuje ekonomiczniej.
Niestety jest kolega w błędzie, obroty się zmieniają, tyle że w mniejszym zakresie, a podstawową kwestią stosowania przekładni elektrycznych jest trwałość i prostota.
Tylko stare wózki motorowe o masie do 15t mają klasyczny napęd i najczęściej nawalającym elementem jest sprzęgło...
Swoją drogą, maszyny w których silniki pracują w stałym zakresie obrotów przez 99% czasu pracy w większości mają przekładnie hydrauliczne...
Pozdrawiam