Lutowanie na żelazko - kilka pytań.

Coś Ci się zepsuło? Nie chce działać jak powinno? Opisz dokładnie swój problem a postaramy się pomóc...
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Lutowanie na żelazko - kilka pytań.

Post autor: skaktus »

Witam.

Zdecydowałem się przelutować XM-L w metodzie na żelazko. Mam do was pytanie, jakich past / cyny najlepiej użyć aby operacja udała się za pierwszym razem, na co zwrócić uwagę przy podnoszeniu i jakie czasy są dozwolone tak aby nie uszkodzić emitera ?

Diodę chcę przelutować na 14mm podkład wykonany z miedzi. W diodę docelowo pójdzie prąd nie większy niż około 2A. W domu posiadam jedynie cynę 60% z topnikiem. Podstawy lutowania mam opanowane, jednak nigdy nie lutowałem diod tego typu.

Jakieś rady, uwagi itd ? Jakie pasty możecie polecić ? Z tego co widzę tania jest AG Chemia po kilka zł za puszkę, taką warto użyć ?

PS-Czym różnią się te MCPCB z maritexu ? Oba 14 mm, cena nieznacznie różna, oto ich nr:

Podłoże MCPCB do diod Cree, seria MX, 1 x LED, średnica 14 mm, grubość 2mm, biała soldermaska, RoHS MCPCB-MX-NT-1CW14

od

Podłoże MCPCB do diod Cree, seria XM, wersja CIRCULAR, grubość 2mm, 70um miedzi, biała soldemarska, RoHS MCPCB-XM-NT-1CW14-F

Który waszym zdaniem lepiej wybrać ?
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

skaktus pisze:Podłoże MCPCB do diod Cree, seria MX, 1 x LED, średnica 14 mm, grubość 2mm, biała soldermaska, RoHS MCPCB-MX-NT-1CW14

od

Podłoże MCPCB do diod Cree, seria XM, wersja CIRCULAR, grubość 2mm, 70um miedzi, biała soldemarska, RoHS MCPCB-XM-NT-1CW14-F
Jedna jest do diod MX a 2ga do XM.
Większość uwag napisałem Ci wczoraj na GG. Charakterystyka i uwagi dot lutowania są w nocie diody. Wszystko trzeba wykonywać dobrą pęsetą trzymając LEDa za boki (przy dociskaniu również).
skaktus pisze:Z tego co widzę tania jest AG Chemia po kilka zł za puszkę, taką warto użyć ?
Pasty są w strzykawkach i raczej po kilkanaście zł.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Racja, z podłożami moja wina. Przeoczyłem ważną rzecz czyli MX i XM.

Co do past, wczytałem się i zauważyłem że sprzedawcy moim zdaniem wprowadzają w błąd - w tytule aukcji pisze "Pasta lutownicza" a w opisie aukcje "topnik", no chyba że jest to używane zamiennie, ale wątpię.

Z tego co jest dostępne na allegro co polecacie ? Jakaś konkretna marka, rodzaj itd ?

PS-Czy MCPCB z XPG pasuje do Oslona ?
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

skaktus pisze:PS-Czy MCPCB z XPG pasuje do Oslona ?
Prawie pasuje, można użyć.
Awatar użytkownika
krzycho_
Posty: 2187
Rejestracja: piątek 08 maja 2009, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: krzycho_ »

Do przylutowania jednej diody szkoda kupować paste lepiej użyć zwykłej cyny i najpierw pocynować pola a potem przyłożyć leda .

Podłoża od Oslona nie pasują do XP niestety.
elektroda.pl
Awatar użytkownika
greg
Posty: 3535
Rejestracja: środa 08 paź 2008, 00:16
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: greg »

Oslon SSL na podłożu do Cree XP:

Obrazek
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Tylko czy zastosowanie zwykłej cyny, w przypadku XML i 2A nie spowoduje problemów z odprowadzaniem ciepła ?

Chciałbym w jednym rzucie przelutować kilka diod, więc myślałem o zainwestowaniu w pastę. Co byście w takim razie polecili ?
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Pisałem na GG, że to bez większej różnicy, przy 20x większej rezystancji termicznej podłoża.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

O cynie myślałem od początku, jednak oglądając filmy na www, zauważyłem że pasta jest wygodniejsza w rozprowadzaniu jak i potem w lutowaniu. Sam widzę że nieco przegrzana cyna szybciej się "krzaczy" niż pasta, bynajmniej takie wrażenie sprawdzają filmy.

Tak czy siak, proszę o podanie waszego typu pasty, który sprawdza się w warunkach domowych - chcę nieco poćwiczyć na cudach które mam.

PS-mam kilka samplów od Osrama, wszystkie diody leżą krzywo - czy po podgrzaniu MCPCB można je docisnąć do podłoża ? Rekordzistka jest bardzo krzywa, do tego stopnia że świeci "na prawo" tj. pod kątem.
ILPT
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

EasyPrint Sn62Pb36Ag2 w opakowaniu 8g + igła o średnicy 1,2-1,5mm
Poza tym to jest to cyna w proszku + topnik więc różnicy pomiędzy "cyną" LC60 praktycznie nie ma.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Czyli w tym wypadku radzisz podgrzać MCPCB, nieco pocynować, schłodzić, nałożyć leda i grzać czy może inny system polecasz ?

EkSor - ty w pracy do tej godziny siedzisz czy jak, że chce ci się o tej porze odpowiadać ? ;)
ILPT
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Miałem cały czas nocki i jeszcze się nie przyzwyczaiłem, że w dzień się siedzi a w nocy śpi :razz:
Jak masz lutownice to możesz pobielić nią MCPCB bez podgrzewania. Później wrzucisz ją na żelazko podgrzewasz i patrzysz czy się cyna rozpuszcza (dobrze jest sypnąć kilka kruszynek kalafonii na początku, bo jak się rozpuszcza to widać że już jest blisko). Jak już cyna jest płynna to nakładasz bez pośpiechu LEDa i dociskasz trzymając za boki podłoża. Płytkę spokojnie zsuwasz i czekasz kilka chwil aż się ostudzi.
Przy paście nie musisz bielić i lepiej widać, że już czas nałożyć LEDa.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

To widzę że nie tylko ja jestem sową...Pracę mam niby w ciągu dnia ale i tak wolę z swoim miskiem w nocy bytować ;)

Dzięki za sugestie. W pierwszej kolejności poćwiczę na oslonach, potem XML.

Pomógł poleciał.


PS-Warto dociskać diodę czy powinna ona sama wskoczyć na swoje miejsce i lepiej nie ruszać ? Patrząc po samplach od Osrama mam wątpliwości bo te leżą ewidentnie krzywo...
ILPT
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Dioda sama się ustawi na polach lutowniczych ale docisnąć warto, żeby wycisnąć nadmiar spoiwa, co pewnie poprawi termikę.
Może kiedyś jak zamówię LEDy i MCPCB to przy okazji nakręcę filmik z lutowania HotAirem i pastą. Mając Hot Air-a i pastę LEDa układam na paście jeszcze przed grzaniem, później tylko dociskam. Najlepszy do lutowania w domu byłby preheater ale ceny >350zł nie zachęcają do zakupu :neutral:
Awatar użytkownika
mike100
Posty: 26
Rejestracja: czwartek 17 mar 2011, 09:22
Lokalizacja: KR

Post autor: mike100 »

Uwaga ze swojego doświadczenia: nie mając dobrego sposobu na stabilizację ciężkiego żelazka, jakoś mi nie udało się bez poparzenia dobrze przylutować xm-l ki. Ja preferuję lutownicę gazową którą od spodu podgrzewam dyszą powietrzną lub płomieniem MCPCB, który uprzednio umieszczam w imadle, po czym nakładam led-a. Tym sposobem do całkowitego wystudzenia MCPCB nie muszę jego ruszać jak w przypadku podgrzewania żelazkiem. Kilka razy przy zabieraniu MCPCB drgnęła mi ręka i led się przesunął.
UltraFire WF501B, UltraFire WF502B, UltraFire C8, LedLenser T7, LedLenser H7, Shadow SL3 + kilka modów xm-l
ODPOWIEDZ