UF-1407 - mały zoom z aspiracjami.

czyli nasze opinie, odczucia i wnioski o światełkach
Mociumpel
Posty: 2115
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

UF-1407 - mały zoom z aspiracjami.

Post autor: Mociumpel »

Kolejny zoom którego historia zaczęła się ponad 2,5 roku temu – kupiony, otrzymany, sprawdzony i … z racji obracalnej głowicy odstawiony do szuflady, na zapomnienie.
Szału światłem nie zrobiła (chociaż była przewidziana do modyfikacji) to jednak obracana głowica jakoś do mnie nie przemówiła „weź mnie używaj” - nie byłem jeszcze na etapie „czystej mocy” , wysokich prądów i 1600 lumenów z diody – te czasy miały dopiero nadejść …
W okolicach początku 2017 roku trochę przypadkiem w szufladzie ze skarpetkami ;) wyturlało się małe czarne COŚ – zapewne wyczuło, że „to już czas” i … miało rację – UF-1407 dojrzało do przeróbek.
Tak wygląda jako nówka (zdjęcia ściągniete z jakiejś chińskiej aukcji):
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Z racji tego, że od długiego już czasu modziłem M2 i UF-F15 na XHP70 i 50 to przyszedł czas na coś mniejszego.
UF-1407 stał się poletkiem doświadczalnym na kilka pomysłów:
1. Sterownik bezpośredni BLF 17DD i diody:
- XP-L – to prawie to ale prawdopodobnie wysokie Uf diody powodowało szybki odpływ mocy na niższy tryb.
- XP-L HI – wielkie UAU – giga zasięg, malutki spot, super barwa (5000K) ale jakby czegoś brakowało – o ile w zasięgu mocarz to w trybie zalewowym najczęściej używanym jakos mnie nie przekonywał.
- XP-L2 – to było to – równowaga wszystkiego – dobry zasięg, bardzo przyzwoity tryb zalewowy, długo utrzymująca się z racji niskiego Uf diody moc na wysokim poziomie, idealnie w każdym stanie zooma z coraz mocniejszym środkiem (o tym potem) i tak by zostało ale pojawił się nowy obecny zawodnik (patrz pkt. 3).

2. sterownik buck (obniżający napięcie) https://pl.aliexpress.com/item/JYL-7811 ... 47142.html o niewygórowanych „bezpiecznych” parametrach – prąd ok. 2,5A na dwa ogniwa 18350 – osiągi „akuratne” do możliwości ogniw:
- XHP50.2 – wersje: z kopułą, półskalp i ścinanie boczków – to taka przejściowa dla fascynatów „półmocy” (z racji prądu tylko 2,5A) i diod na 6V – świeci ładnie mocno, trochę „kwadratowo” z racji za dużego jak na rozmiar soczewki emitera ale czuć surową moc – zalewowo naprawdę poraża ilością światła, w skupieniu trochę za duży kwadrat choć spot pali oko to jednak pozostaje niedosyt i ale … to ma być równowaga ;) więc może później w nieco większej soczewce … np. UF-1503 który czeka na lepszy sterownik ;)

3. sterownik https://led4power.com/product/ld-a4-6am ... ed-driver/ i dioda LUXEON V 4000K 70CRI LED On L4P 4040 16mm - z racji bardzo pozytywnych opini n/t zarówno samej diody jak i sterownika ostatecznie to TA wersja „zasiedziała się” w zoomie i trwa do dzisiaj.

Podsumowując ostatecznie:
1. Hosta stanowi zoom UF-1407 z obracaną głowicą – powyżej zdjęcia ściągnięte z chińskiej strony
2. Wymiary; 129mm+10mm (na skupionym) x 42mm (głowica) x ok. 26mm (w środkowej części)
3. Sterownik - LD-A4 6Amp (4-6A) 17mm – z regulowanym wyjściem prądu maksymalnego 4-6A
Regulacja prądu maksymalnego wpływa na niższe tryby które są stałe procentowo (stanowią określony % z maxa) ale różne prądowo.
4. Dioda Luxeon V 4000K na dedykowanym podkładzie DTP – wg testów http://budgetlightforum.com/node/56251 ma trzy wyróżniające się cechy:
– niskie napięcie przewodzenia przy wysokich prądach co skutkuje długim czasem działania na maksymalnym trybie – szczególnie istotne przy sterowniku liniowym.
- bardzo niska oporność termiczna 0,8C/W – oznacza to bardzo dobrą przepływność ciepła między diodą-podkładem DTP–obudową, w praktyce dioda napędzana wysokimi prądami 5A+ nie kumuluje ciepła w sobie tylko szybko się go pozbywa i co za tym idzie nie następuje szybki spadek wydajności samej diody pod wpływem wydzielanego ciepła (przy założeniu dobrego odprowadzania "temperatury" z diody na obudowę) bo dioda wolno się nagrzewa gdy nie "kumuluje"
- bardzo przyjemna i jednolita barwa bez naleciałości „kolorowych”.

Jako ciekawostkę podam w czasie montażu celem lepszego wypełnienia piguły i lepszego przenoszenia ciepła ze sterownika i diody na obudowę wpycham do każdej piguły takie coś https://www.fasttech.com/p/1285500 - zaletą jest zdecydowanie dłuższy czas "wsysania ciepła" zanim zadziała zabezpieczenie termiczne sterownika.
Sam montaż to banał - demontaż piguły, wyrywanie chwastów znaczy starej diody i sterownika, szlifowanie powierzchni pod diodę, pasta MX2, lutowanie sterownika do piguły i sprężynki z obejściem do sterownika, lutowanie przewodów, wstępne sprawdzenie czy działa, bateryjka w dupkę skręcanie i voila - świecimy ;)

To teraz kilka obrazków po modyfikacji:
1. Widok od czoła
Obrazek
2. Latarka luzem
Obrazek
3. Po montażu – próba światła – tryb zalewowy, szeroko
Obrazek
4. Tryb skupienia – wąsko
Obrazek
5. Pomiar szerokości wiązki – szeroko (85 cm)
Obrazek
6. Pomiar szerokości – wąsko (16 cm - to jakieś 8-9 stopni)
Obrazek
7. Kształt wiązki w trybie zalewowym - w środku widać delikatnie mocniejszy spocik
Obrazek
8. Kształt wiązki przy trybie skupionym
Obrazek

Pomiar z 1 metra na skupieniu na świeżym ogniwie wykazał ok. 56000 luxów co przedkłada się na teoretyczny zasięg ok. 470m - realnie na odległości 150-180 metrów powstaje plama ok. 20-25 metrów która wystarczająco dobrze pozwala zorientować się na oświetlanym obszarze.
Pomiar z 5 metrów na skupieniu na świeżym ogniwie – 2450 luxów (tj. ok. 60 kcandeli)
Prąd na najwyższym trybie (i nastawie max. 6A) – ok. 5,20A - możliwe, że jest ciut więcej ale nie mam krótszych i grubszych przewodów pomiarowych więc i tak uważam że jest dobrze.

Podsumowanie:
1. Latarka w obecnym wykonaniu zapewnia równowagę między ilością światła w każdym trybie między zalewowym a skupieniem - nie była tworzona jako megathrower ale praktyczny mocny zoom - póki co sprawdza się w terenie (w mieście Palight 900 z 2x szerszym trybem zalewowym jest niezastąpiony ;) )
2. Sterownik nie jest intuicyjny - jest mocno rozbudowany ale łatwo ustawialny ze ściągą.
Ilość trybów:
Obrazek
jest wystarczająca a odstępy między nimi dobrze zestopniowane.
Dodatkowo tryb MOON jest wybierany oddzielnie z 3 poziomów - 2,5/5,0/7,5mA.
Sterownik posiada zabezpieczenie termiczne - więc nie trzeba się bać o przegrzanie latarki.
3. Kształt wiązek zarówno w trybie zalewowym jak i skupionym podoba się nawet estetom - jest "prawie okrągły" a kolorek na brzegach nie zalatuje zielenia czy inna nieczystością - tutaj dioda Luxeon V rzeczywiście jest mocna- barwa jest czysta.
4. I najciekawsze - krótkoogniskowa soczewka powoduje, że w czasie wybierania między zalewem a skupionym trybem w środkowej części powstaje nieco jaśniejsze centrum (jakieś 1,2-1,5 raza) które nie jest idealnym odpowiednikiem spota w latarce reflektorowej ale sprawdza się jako centralny punkt "naprowadzania" na cel.
Relatywnie sięgając strumieniem światłą coraz dalej i dalej oraz zmniejszając tryb na coraz bardziej skupiony widać coraz mocniejszy spot i odrobinę spilla (który jest co prawda mniejszy średnica od reflektorowego ale wygląda ciekawie i pozwala zgrubnie "podglądać" co się dzieje po bokach.

Dodatkowo zachęcony wynikami a lubiąc niewielkie wymiary na modyfikacje czeka UF-1503 z soczewką 50mm.
Obrazek

Z czasem powrzucam foty terenowe.
Na szybko telefonem - orientacyjnie bo akurat było ciemno ;)
Szeroko - tutaj nie ma co opowiadać - świeci i wszystko do kilkunastu metrów widać
Obrazek
Wąsko - tu widac mocny spot i delikatny nieduży spil umożliwiający podgląd okolic spota
Obrazek
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Dioda ma Vf ;)
Tryb "zalewowy" ? Ciekawie nazwane :)
ILPT
Mociumpel
Posty: 2115
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Post autor: Mociumpel »

No ma - ale akurat ta teoretycznie ma przy 5-5,5A jakieś 3,75V więc nawet zakładając wykres
Obrazek
to moje SANYO 3500 nic więcej nie wyciśnie przy tych oporach co mam - SONY zaś mam gdzie indziej i nie mam jak sprawdzić - zakładając ze SONY ma 0,1V więcej w całym zakresie wyładowania to powinno dac nieco wiecej prądu - niestety mam tylko 1 takie ogniwo akurat teraz niedostępne wiec nie mam jak sprawdzić. Przydałby sie także "cęgomierz".
Poza tym nie ma co "się jarać" bo 5,20A tez jest dobrze ;)
ODPOWIEDZ