Lampka campingowa - przeróbka

Coś Ci się zepsuło? Nie chce działać jak powinno? Opisz dokładnie swój problem a postaramy się pomóc...
burlik
Posty: 1
Rejestracja: niedziela 18 sie 2013, 00:38
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: burlik »

Witam,

To jest mój pierwszy post, więc się przedstawię. Nazywam się Andrzej, mieszkam w Warszawie. Tajemniczymi diodami LED interesuje się od jakiegoś 6-go roku życia, kiedy to ojciec przyniósł z pracy to magiczne światełko. Pamiętam że były w kolorze zielonym, czerwonym i pomarańczowym, nasza krajowa produkcja w metalowym koszyczku CEMI... Ta fascynacja mi została i dzięki niej interesuję się elektroniką.

Znalazłem ten post na forum, bo również od kilku miesięcy jestem szczęśliwym posiadaczem tej lampki kempingowej z Biedronki. W ub. weekend postanowiłem nieco zmniejszyć jej świecenie świecenie w trybie białym LO (jak dla mnie nie ma zbytniej różnicy pomiędzy trybem HI a LO) - przez zmianę rezystora 6,8K. No i zdaje się załatwiłem ten tajemniczy układ oznaczony na schemacie znakiem zapytania - wygląda na to że nie toleruje on faktu że któraś z nóżek wisi w powietrzu. W związku z tym mam pytanie - czy któryś z szanownych Forumowiczów miałby taki sprawny oryginalny układ, który pozostał mu po przeróbce i byłby skłonny mi go odsprzedać ? Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Browar
Posty: 653
Rejestracja: czwartek 15 lis 2012, 18:33
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Browar »

Nie mogąc się doszukać sterownika z sygnalizacją poziomu napięcia aku zamontowałem woltomierz. Skorzystałem z tego że mikroswitch ma dwie niezależne pary zestyków - jeden włącza sterownik a drugi zaadaptowałem do pomiaru napięcia - po naciśnięciu i przytrzymaniu woltomierz dostaje zasilanie i je mierzy. Działa świetnie, nawet fajniej niż przy pomiarze ciągłym, nie daje po oczach ;)
Okienko zakleiłem taką miękką a grubą taśmą polietylenową do naprawy szyb i folii ale docelowo dotnę i wkleją szybkę poliwęglanową pozyskaną z osłony ekranu w komórce Sony.

Edit 5.02.2014: Lampa uległa kasacji, kupiłem nową i zamontowałem driver od Grega sterowany microswitchem. Driver ma wydajność max 700mA (2xAMC), przy tym prądzie już się trochę grzeje, dioda też, ale jeszcze w normie, to maksymalny rozsądny prąd. Greg zaprogramował "pusty" klik, pomiędzy 0,5 a 1,5 sekundy, można przycisnąć i odczytać napięcie a w tym czasie driver nie reaguje. I to je ono ;)
Załączniki
P1030935-1.jpg
P1030935-1.jpg (35.72 KiB) Przejrzano 1130 razy
P1030936-1.jpg
P1030936-1.jpg (21.75 KiB) Przejrzano 1130 razy
P1030937-1.jpg
P1030937-1.jpg (23.02 KiB) Przejrzano 1130 razy
P1030938-1.jpg
P1030938-1.jpg (20.09 KiB) Przejrzano 1130 razy
pozdrav
ericandor
Posty: 67
Rejestracja: poniedziałek 24 lut 2014, 11:32
Lokalizacja: polska

Post autor: ericandor »

Witam,

Taką lampę kupiłem parę dni temu w Biedronce za ok. 15PLN.

Myślałem ze jak jest zasilana 4xAA i ma dwa tryby jasności + czerwony to jakaś zaawansowana elektronika w środku siedzi (buck driver), a tam to samo co na zdjęciach we wcześniejszych postach.

Czy ktoś może mi wyjaśnić jaki w tym przypadku zysk z tego dodatkowego 1.2-1.5V ? (3xAA vs. 4xAA) w przypadku direct drive ?

Pozdrawiam
Hetman
Posty: 450
Rejestracja: czwartek 06 wrz 2012, 03:21
Lokalizacja: PL

Post autor: Hetman »

Taki, że możesz wsadzić aku :P .

Że ja przeoczyłem taki temat na forum... A macałem ostatnio tą lampkę w sklepie i się zastanawiałem. Tylko chłodzenie diody zniechęca :( do przeróbek.
Awatar użytkownika
Browar
Posty: 653
Rejestracja: czwartek 15 lis 2012, 18:33
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Browar »

Hetman pisze: Że ja przeoczyłem taki temat na forum... A macałem ostatnio tą lampkę w sklepie i się zastanawiałem. Tylko chłodzenie diody zniechęca :( do przeróbek.
Z chłodzeniem nie ma problemu przy takim prądzie (700mA), radiator wyciąłem po prostu z kawałka aluminiowej blachy i jest ok. Większy prąd jest niedobry bo lampa zaczyna oślepiać. A i tak używana jest głównie w najniższych trybach lub max (500mA), z boosta w zasadzie nie korzystam.
PS Znowu się pojawiły w Biedronku, kupiłem sobie na zapas ;)
pozdrav
Hetman
Posty: 450
Rejestracja: czwartek 06 wrz 2012, 03:21
Lokalizacja: PL

Post autor: Hetman »

Z chłodzeniem jest problem, bo co byś nie wsadził i tak jest zamknięte w plastikowej puszce. Pomyślę, czy się pobawić z czymś na 1xAMC ale więcej nie będę puszczał - ta lampka jest dobra taka jaka jest i jedyne co to rozsądnie ją dopieścić, bez szaleństw.
A do szaleństw to dyfuzor na latarkę :P .
Awatar użytkownika
smokuxx1987
Posty: 2113
Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
Lokalizacja: Krosno

Post autor: smokuxx1987 »

Witam.
Wymieniłem rezystor 390 na 2R0 i prąd zwiększył się tylko do 0.3 A, oryginalnie było 0.22A.
Kable wymienione na grubsze silikonowe, zasilanie oryginalne.
Dlaczego prąd zwiększył się tak niewiele, czy winne jest oryginalne zasilanie które nie wydala prądowo, grubsze kable czy jeszcze coś innego?
Awatar użytkownika
Browar
Posty: 653
Rejestracja: czwartek 15 lis 2012, 18:33
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Browar »

Hetman pisze:Z chłodzeniem jest problem, bo co byś nie wsadził i tak jest zamknięte w plastikowej puszce.
No właśnie przy tym prądzie 700mA robiłem próby i używam od dłuższego czasu, 2 AMC jest ok mimo zamkniętej puszki. Podłączałem do zasilacza na długi czas i mierzyłem temperaturę dla konkretnego prądu po pół godzinie świecenia, wyszło że ok 800mA to prąd graniczny. Przy 500mA lampa się właściwie nie grzeje.
pozdrav
PawelG.
Posty: 1529
Rejestracja: czwartek 10 lip 2014, 20:08
Lokalizacja: Konin

Post autor: PawelG. »

Można wiedzieć jaki woltomierz zastosowałeś?
Znaczy się gdzie i ile kosztował :)
Fajne rozwiązanie, nie tylko do latarki.
Ciemności rozświetlają mi:
Convoy S2 XM-L2 T6 4C 2,1A, Convoy M1 XM-L2 U2 1A 2,8A, Convoy C8 XM-L2 U2 1A 2,8A,
UltraFire S5 XP-L V4 3D 2,1A, SolarStorm SC01 XM-L2, Tank007 E09 XP-E, Tank007 TK-701 SSC, Mactronic NIGHT HUNTER II, i inne :)
Hetman
Posty: 450
Rejestracja: czwartek 06 wrz 2012, 03:21
Lokalizacja: PL

Post autor: Hetman »

Właśnie przyszło mi do głowy, że byłaby z tego śmieszna tylna lampka na rower :P - przynajmniej byłoby się widocznym...
Awatar użytkownika
Doctore
Posty: 627
Rejestracja: sobota 18 sty 2014, 17:17
Lokalizacja: Malbork

Post autor: Doctore »

PawelG.:
Z allegro - http://allegro.pl/woltomierz-cyfrowy-le ... 99282.html
WYSTARCZY WPISAĆ "WOLTOMIERZ"
Tak samo z ebay, ale po ingliszu - "voltmeter" - http://www.ebay.com/itm/P4PM-Mini-DC-2- ... 51b4f5708e
NIE BOJĘ SIĘ GDY ŚWIATŁO ZNIKA, BO MAM LATARKĘ NA OGNIWACH PANASONIC' A
PawelG.
Posty: 1529
Rejestracja: czwartek 10 lip 2014, 20:08
Lokalizacja: Konin

Post autor: PawelG. »

Dzięki, przyda się w samochodzie :)
Ciemności rozświetlają mi:
Convoy S2 XM-L2 T6 4C 2,1A, Convoy M1 XM-L2 U2 1A 2,8A, Convoy C8 XM-L2 U2 1A 2,8A,
UltraFire S5 XP-L V4 3D 2,1A, SolarStorm SC01 XM-L2, Tank007 E09 XP-E, Tank007 TK-701 SSC, Mactronic NIGHT HUNTER II, i inne :)
Awatar użytkownika
Browar
Posty: 653
Rejestracja: czwartek 15 lis 2012, 18:33
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Browar »

Ja zastosowałem ten co Doctore zapodał w linku z ebaya - jest b. dokładny, ma automatycznie zmieniany zakres i pobiera ok 20mA. Ale mam także podobny bez automatycznej zmiany zakresu, dużo mniej dokładny, za to pobiera 6mA - używam go w powerbanku do pracy ciągłej. Na ebayu koszt takiego woltomierza jest z przesyłką 4-5 razy mniejszy niż na aledrogo. Pojawiły się ostatnio jeszcze mniejsze woltomierze 0,28" ale nic o nich nie wiem. Są też bardzo podobne mierzące od zera, trzyprzewodowe, ale muszą mieć niezależne źródło zasilania.

Edit:
Zakupiłem ten mniejszy woltomierz 0,28", jest w konstrukcji taki sam jak większy - ma automatycznie zmieniany zakres, pobiera ok 16mA, przy zakresie 2,5 - 9,99V ma rozdzielczość 0,01V, ma trymer do regulacji i jest precyzyjny/dokładny. Jego wymiary to 23x10mm, grubość 9,5mm Kosztował 2$, free shiping ;) Generalnie rewelacyjny.
pozdrav
artwal
Posty: 19
Rejestracja: niedziela 06 kwie 2014, 19:36
Lokalizacja: Poznań

Post autor: artwal »

Witam.

Zainspirowany przeróbkami również kupiłem lampkę kempingową z biedronki. Poleżała trochę bo nie było czasu się zabrać i pobawić, aż w końcu powstała ta oto przeróbka.

W zasadzie z oryginalnej lampki zostało tylko body :)

Użyty sprzęt:

Driver:
4* AMC7135 2-Group 3/5 Modes LED Flashlight Driver (Nanjg 101-AK-A1)

Dioda:
Cree XM-L T4-7C 3000K White LED Emitter with 20mm Star Base

Koszyk:
1*18650 Battery Case with Lead Wires

Włącznik:
PBS101FT 1A 30V Reverse Clicky Switch for 501B/502B LED Flashlights

Radiator:
53*53*22mm Aluminum Heatsink

Radiator uzupełniony prętem aluminiowym i całość przesmarowana pastą termo.

W diodę idzie następujący prąd:
Tryb I - 80mA
Tryb II - 450mA
Tryb III - 1400mA

Pomiary natężenia światła ( z 1 m w pomieszczeniu 2x2):
Tryb I - 3lux
Tryb II - 27lux
Tryb III - 130lux

Temperatura radiatora po 1h świecenia w najwyższym trybie ok. 60 stopni C.

Poniżej klika fotek modyfikacji:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Jakbyście mięli jakieś sugestie / uwagi to z chęcią ich wysłucham :)
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Zmień MCPCB na którym siedzi led na Noctigona - zmniejszysz nieco temperaturę struktury. Pręt w radiatorze wiele nie zmieni - zwiększy trochę pojemność cieplną i nic więcej ;)
Zamiast radiatora z FT mogłeś użyć radiatora z Core i5 lub podobnego - chodzą często po parę zł na allegro.

Podnieś radiator, tak aby miał te 5 mm odstępu od dna lampki. Da to minimalny obieg powietrza wewnątrz i nieco niższą temperaturę.
ILPT
ODPOWIEDZ